Stereotype of genderneutraal speelgoed: Laat je kind spelen met speelgoed dat zij/hij zelf het leukste vindt. [OPINIE]

Je hebt net weer een baby’tje gekregen. Je oudste vindt het helemaal super om nu grote broer te zijn. Hij is hartstikke trots en ontzettend lief voor zijn kleine broertje. Hij vindt niets fijner dan om jou te helpen met het verzorgen van de baby. Het liefst zou hij hem de hele dag voor zichzelf hebben, zo graag wil hij hem knuffelen en kusjes geven. Je zou hem dat ook graag gunnen. Je hebt er al eens aan gedacht om hem een pop te geven, zodat hij die kon verschonen, aankleden, voeren en in bad kon doen, maar toen je dat idee opperde bij je man vond hij dat maar een vreemd idee. Je geeft een jongen toch geen pop…

 

Zodra je een kind hebt, moet je ineens ontzettend veel keuzes maken. En – net als alle andere ouders – wil je natuurlijk steeds de goede – zo niet de beste – keuze voor je kind maken. Denk maar eens aan beslissingen, die je moet nemen, op het gebied van je werk (hoeveel ga je werken als je kind er is?), de opvang (hoe regel je de opvang van je kind als jullie gaan werken?), naar welke opvang gaat je kind, naar welke school gaat je kind, wanneer moet je hem daar voor aanmelden etc. Dat zijn allemaal best grote en belangrijke vragen.

jongens_doen_pop_in_bad

Andere vragen kunnen je echter ook hoofdbrekens bezorgen. Denk maar eens aan onderwerpen als ‘welke kleren wil ik dat mijn kind draagt?’ of ‘met welk speelgoed wil ik dat mijn kind speelt?’. Als je tv kijkt, in de folders van speelgoedwinkels kijkt of rondloopt in de winkels, dan zie je ontzettend veel speelgoed.
En misschien valt je ook wel eens op dat er best vaak op een stereotype manier reclame gemaakt wordt over speelgoed. Hieronder vind je twee voorbeelden van stereotype reclame voor / over kinderen.

Stereotype reclame waar veel ophef over ontstond:

ik_help_je_wel_even_mee_hoor

– ‘Zo goed zijn als mama, dat wil je ook!’
Kun je je de Bart Smit-folder (2013) nog herinneren, waarin een meisje een speelgoedstofzuiger in haar handen had met de tekst: ‘Zo goed zijn als mama, dat wil je ook!’…? Een jaar later zag de Bart Smit-folder er gelukkig al anders uit (zie afbeelding hiernaast).

– ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’ (SIRE, 2017).
SIRE wilde met deze campagne graag alle Nederlandse opvoeders aan het denken zetten over hun gedrag ten aanzien van jongens. Ze beoogden met deze campagne ervoor te zorgen dat jongens de ruimte zouden krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die bij hen past. In het filmpje zag je jongens die vooral avontuurlijk, stoer en beweeglijk neergezet werden. Er ontstond vrij veel ophef over deze campagne, o.a. omdat er voor een eenzijdige kant van jongens was gekozen en veel meisjes ook die eigenschappen bezitten.
(De links naar deze reclamecampagnes of websites vind je onder aan het artikel.)

⇒ Je begrijpt dat er een enorme ophef ontstond toen deze reclames naar buiten kwamen. Nederland was er – op z’n zachtst gezegd – nogal verbolgen over. Deze reclames konden in deze tijd toch niet meer gemaakt worden!


Wat zijn stereotypen eigenlijk?
Een stereotype is een ‘vaststaand beeld‘ volgens de Van Dale.

genderstereotypen_man_vrouw

Stereotypen zijn algemene beelden van groepen mensen. Wanneer je een onbekend persoon ontmoet herken je bepaalde eigenschappen (bijv. geslacht, afkomst, leeftijd, religieuze kenmerken). Deze kenmerken koppel je aan een bepaald hokje in je hoofd. Je kent de term hokjes-denken vast wel. Bij dit hokje heb je een algemeen beeld van een groep mensen.
(Bron: Meldpunt Discriminatie)


Het nadeel van deze reclamefolders en van de reclames op tv in het algemeen is dat kinderen ze ook zien. Daardoor krijgen ze langzaam maar zeker het idee dat wat ze zien normaal is, dat het zo hoort. Kinderen willen er natuurlijk – net als volwassenen – het liefst bij horen, we zijn nou eenmaal ‘kuddedieren’. Mocht je het dan toch anders willen doen, dan moet je stevig in je schoenen staan om je eigen weg te volgen. Dat doe je als kind niet zo maar even of houd je misschien niet zo lang vol…
Ken jij toevallig wetenschappelijk onderzoek over (andere) effecten van stereotypering in de media op de ontwikkeling van kinderen? Dan houd ik me van harte aanbevolen. Wil je dan ajb contact met me opnemen?

Iedereen doet aan stereotypering
Wellicht denk je wel: ‘ach, het valt best mee met de stereotypering. Ik ga er echt niet van uit dat alle meisjes rose moeten dragen en fan zijn van prinsessen, net zo min als dat ik verwacht dat alle jongens van auto’s en voetbal houden.’ Toch?

Maar helaas maken we ons allemaal schuldig aan stereotypering, zelfs als we het helemaal niet willen…

bbc_the_experiment_toys_for_girls_boys

Kijk maar eens naar het experiment van de BBC, waarin vrijwilligers / volwassenen met jonge kinderen speelden. Er lag allemaal speelgoed op de grond, waar de kinderen naar eigen believen mee konden spelen. De volwassenen speelden mee en boden het kind speelgoed aan. De volwassenen wisten alleen niet dat het jongetje meisjeskleren aan had (en dus uitzag als een meisje) en het meisje jongenskleren aan had (en dus uitzag als een jongetje).

Wat was er nou zo opvallend aan dit experiment: de volwassenen reikten allemaal jongensspeelgoed aan aan het kindje van wie ze dachten dat het een jongetje was; ze gaven het kindje van wie ze dachten dat het een meisje was allemaal meisjesspeelgoed. Dat deden ze onbewust. Sterker nog, achteraf gaven ze aan dat ze nooit van zichzelf hadden verwacht dat ze dat zo zouden doen…

Uiteraard kun je van alles afdingen op de video en het experiment. Het wordt niet duidelijk hoeveel volwassenen precies aan dit experiment hebben meegedaan, of ze goed hebben bijgehouden hoe vaak de volwassenen welk speelgoed aangeboden hebben (en of er dan een significant verschil te zien was), wat de exacte instructie voor de volwassenen was etc. Maar ik hoop dat je voor nu even mee wil gaan in de beoogde intentie van de video. 😉

⇒ Uit dit experiment kun je afleiden dat de kans groot is dat jij ook (onbewust) een jongen stimuleert om met jongensspeelgoed te spelen en een meisje met meisjesspeelgoed. Zelfs als je dat vanuit je eigen overtuiging of ideeën helemaal niet wil…

Stereotypering in het buitenland
In Zweden hebben ze een wet tegen stereotypering; daar is het dus al bij wet verboden om jongens en meisjes op basis van hun sekse in te delen. Vanaf 2020 komt er ook in Frankrijk een wet op dit gebied. Er mag dan niet meer specifiek voor jongens of meisjes geadverteerd worden en winkeliers mogen niet meer vragen of het voor een jongen of meisje is. Het bedrijfsleven mag ook geen speelgoed meer fabriceren dat discrimineert. Ook in Engeland zijn ze bezig (geweest) met een dergelijke wet, omdat ook daar opviel dat veel reclames de ‘ouderwetse’ stereotypes in stand hielden.
Helaas heb ik (nog) niet kunnen achterhalen of de wet in Engeland is goedgekeurd of niet. Weet jij het wel? Laat het me dan ajb even weten.

De Verenigde Naties én grote bedrijven zetten zich al in tegen stereotypering
barbie_mattel_neutrale_pop
Sinds 2017 bestaat er een ‘Unstereotype Alliance’ vanuit de Verenigde Naties (VN). Deze alliantie gaat de strijd aan tegen seksistische stereotypen in de reclame. Bedrijven, die zich hierbij hebben aangesloten, zijn o.a. Facebook, Google, Microsoft, Twitter en Unilever.

Een voorbeeld
Mattel (bedrijf dat o.a. Barbiepoppen maakt) heeft aangegeven om de Barbiepoppen, die we goed kennen, aan te vullen met poppen die meer divers zijn. Ze gaan nu ook poppen maken, waarbij de kledingstukken en accessoires uitwisselbaar zijn en waarbij verschillende soorten huidskleuren, haarstijlen en meer realistische lichaamsbouw voorkomen. Helemaal niks mis mee. Toch?

In de media worden deze poppen overigens ‘genderneutraal’ genoemd, maar ik denk dat een omschrijving als ‘divers’ goed genoeg past. Deze poppen zullen m.i. namelijk een betere afspiegeling geven van alle mensen, die er ook maar bestaan. De wereld bestaat nou eenmaal niet alleen uit slanke, blonde dames met een wespentaille… 😉

 

Stereotypering in Nederlandmeisje_wetenschap_proefjes
Minister van Emancipatie, mw. Ingrid van Engelshoven, heeft pas geleden aangegeven zich te kunnen vinden in de plannen van Frankrijk en roept naar aanleiding daarvan speelgoedfabrikanten op om rolbevestigend speelgoed in hun collectie ‘onder de loep te nemen’. Ook voert ze gesprekken over stereotypering met de uitgevers van schoolboeken.
Uit de berichten, die ik over dit onderwerp m.b.t. de uitspraken van minister van Engelshoven lees, heeft ze het bij mijn weten nog niet gehad over een wetsvoorstel op dit gebied; zo ver is het m.i. dan ook nog niet…

Nadat haar uitspraak in dezen in het Algemeen Dagblad bekend werd gemaakt, ontving ze echter maar weinig bijval. Die bijval had ik eerlijkgezegd wél verwacht, aangezien er nog niet zo lang geleden veel ophef was ontstaan over andere stereotyperingen in de media (zie ook de tekst bij ‘Stereotype reclame waar veel ophef over ontstond’ hierboven). Er ontstond dus opnieuw commotie, maar nu de andere kant op… Ouders begrepen o.a. niet waar de minister zich mee bemoeide en wilden niet gedwongen worden om hun kind ander speelgoed te kopen.

Ik vraag me persoonlij af wat er nog meer ten grondslag kan liggen aan een dergelijke commotie. Is dat misschien dat ouders bang zijn dat hun kind geen meisje of jongen meer mag zijn? Of dat ze zichzelf niet meer thuis mogen voelen in de rol van ‘vrouw’ of man’? Of krijgen ze misschien het idee dat het de bedoeling is dat iedereen genderneutraal door het leven moet? Het moge duidelijk zijn dat deze zorgen ongegrond zijn; dat is helemaal niet aan de orde.

⇒ En was dat überhaupt wel wat de minister gezegd had…?

 


Mw. van Engelshoven gaf een TED-talk over
de emancipatie van vrouwen: ‘Free will is free of gender.’


 

Angst van ouders
vrouw_donker_kijkend
Ouders waren na de uitspraak van de minister dus bang dat ze niet meer zelf mochten bepalen welk speelgoed ze voor hun dochter of zoon in huis mochten halen. Dat had de minister echter nooit gezegd. Sterker nog, minister van Engelshoven reageerde zelfs met een bericht naar aanleiding van alle commotie:

‘Geen paniek! Ik kom geen pop of auto afpakken. Ik reageer in het AD op het Franse plan en zou het mooi vinden als we stereotypering in NL ook weten te doorbreken. En door.’ (Twitter, dd. 26-9-’19).

Daarmee geeft ze dus aan dat ze graag zag dat de stereotypering (die o.a. zichtbaar is bij speelgoedreclames en -verkoop) ook in Nederland doorbroken wordt. Ze geeft dus niet aan dat ze nu gaat bepalen welk speelgoed ouders voor hun zoon of dochter moeten aanschaffen. Ze geeft ook niet aan dat meisjes geen meisjesspeelgoed meer mogen hebben en of dat je voor jongens geen jongensspeelgoed meer mag kopen. De angst, die bij sommige ouders leeft, blijkt dus ongegrond.

 

Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, ontdekken, onderzoeken, exploreren.
In dit artikel zou ik graag een lans willen breken voor het Zweedse of Franse idee om de stereotypering te verminderen (of zelfs bij wet te verbieden). Ik zal je uitleggen waarom.

baby_speelt_met_paarse_octopus

We weten dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn. Ze gaan van nature op ontdekkingstocht uit. Ze willen dingen ontdekken, onderzoeken, exploreren. Dat doen in principe alle kinderen. Het is ook belangrijk dat ze de kans krijgen om dat te doen, daar leren ze van. Jonge kinderen leren o.a. door hun zintuigen te gebruiken; ze voelen, proeven, ruiken, zien en horen. Zo ontdekken ze de wereld om hen heen en kunnen ‘m steeds beter begrijpen.

Kinderen zijn daardoor ook van nature geïnteresseerd in uiteenlopend speelgoed. Ze willen het gewoon eens proberen, kijken wat het is, wat het doet, hoe het aanvoelt, hoe het ruikt, uitziet en klinkt. Maar als je dan de helft van het speelgoed al wegneemt, omdat je het idee / gevoel hebt dat dat niet bij hem / haar zou passen, dan ontneem je hem / haar de kans om ook ander speelgoed te ontdekken. Op die manier kunnen kinderen dus ook maar beperkt hun interesses ontwikkelen.

⇒ Vandaar dat het belangrijk is om jonge kinderen een zo breed mogelijk scala aan speelgoed aan te bieden.
Wat overigens niet hetzelfde is als veel speelgoed aanbieden, maar dat even terzijde

 

moeder_dochter_spelen_met_blokkenUiteraard krijgen kinderen ook hun eigen voorkeuren en hebben ze periodes, waarin ze het liefst steeds met hetzelfde speelgoed spelen. Dan spelen ze het liefst de hele dag met een pop, dan met het keukentje, dan zijn de autootjes favoriet en dan weer de dino’s. Je kind bepaalt op die manier zélf waar het mee wil spelen. Laat je kind dat vooral ook zélf bepalen. Kinderen weten heel goed welk speelgoed ze willen ontdekken en leuk vinden (en welk niet).

⇒ Let dus goed op de interesses van je kind en ga daar – als het even kan – in mee. Ga niet opleggen dat je dochter toch beter met die pop kan spelen (en de autootjes maar moet laten voor wat ze zijn) en je zoon met de dino’s (terwijl hij net een boek over prinsessen aan het lezen was).

⇒ Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over als we praten over genderspecifiek of genderneutraal speelgoed.

 

Wat is genderspecifiek speelgoed?
kind_speelt_met_auto
Genderspecifiek speelgoed is speelgoed dat speciaal bedoeld is voor meisjes óf jongens. In reclamefolders of op tv zie je dan vooral dat meisjes óf jongens het speelgoed aanprijzen, erbij op de foto staan of ermee spelen. Je hebt vast wel een idee bij specifiek meisjes- of jongensspeelgoed, dus die ga ik hier niet allemaal benoemen.

Misschien passeren nu ook een aantal speelgoeditems bij jou de revue, waarvoor het onderscheid nog helemaal niet zo duidelijk is. Vraag je dan maar eens af: ‘zou ik dit meisjesspeelgoed – zonder blikken of blozen – voor mijn zoon kopen?’ of ‘zou ik dit jongensspeelgoed – zonder blikken of blozen – voor mijn dochter kopen?’. En als het je dan inderdaad niks uit zou maken, dan denk je misschien wel aan speelgoed dat zowel door meisjes als door jongens leuk gevonden wordt. Want dat speelgoed bestaat namelijk ook!

 

Genderneutraal speelgoed bestaat allang.
Er bestaat al lang speelgoed dat voor meisjes én jongens bedoeld is. Waarschijnlijk ken je het wel. In de media hebben ze het nu misschien over ‘genderneutraal’ speelgoed, terwijl het speelgoed is dat we al sinds jaar en dag kennen. Hieronder heb ik een voorbeelden voor je.

Speelgoed speciaal bedoeld voor meisjes én jongens:
lego_city_house
Denk maar eens aan knuffels, poppenkastpoppen, speelgoed-muziekinstrumenten, kapla, klei, (kleur)potloden, rages (bijv. loombandjes maken), muziek (bijv. Kinderen voor Kinderen), boeken / luistercd’s beluisteren, educatief speelgoed, gezelschapsspelletjes, Duplo, Lego en Playmobil*.
Heb je nog aanvullingen voor deze lijst? Geef ze dan vooral aan me door.

Ook bij Lego en Playmobil maken ze dozen, die meer bedoeld zijn voor meisjes (bijv. Lego Friends) of juist meer voor jongens (Lego Technik), maar ze maken ook genoeg dozen die ‘neutraler’ zijn en die beide groepen aanspreken.

 


genderneutraal_bord

Wat is het verschil tussen sekse en gender?
– Sekse (= geslacht): het man- óf vrouw-zijn.
Gender: geslacht, waarvan iemand het gevoel heeft, deel uit te maken.

Wat is genderneutraal?
Genderneutraal betekent dat je geen onderscheid maakt tussen de seksen en de daaraan toegeschreven eigenschappen, gedragingen en voorkeuren.
(Bron: Van Dale)


 

Niet alleen op het gebied van speelgoed, waar dit artikel natuurlijk over gaat, wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen jongens en meisjes, ook op andere gebieden komt het voor. Denk maar eens aan typische jongens- of meisjessporten, boeken of muziekinstrumenten. Ook op die gebieden zie je vaak dat meisjes een andere sport of instrument kiezen dan waar jongens voor zouden gaan. Denk maar eens aan judo vs. ballet, Dagboek van een Muts vs. Het leven van een Loser of dwarsfluit vs. tuba. Het ligt er niet altijd heel dik bovenop, maar het onderscheid is er wel.

 

⇒ De vraag is dan: is dat erg…?

 

meisjes_voetballen

Nee, naar mijn idee is het helemaal niet erg dat dat onderscheid er is. Als je ziet dat een groep jongens het leuk vindt om te gaan voetballen en meisjes het juist fijn vinden om te gaan dansen, helemaal niks mis mee! Laat ze dat lekker doen.

Maar: geef de meisjes, die voetbal leuk vinden én jongens die dansen leuk vinden, ook de ruimte om dat te doen. Ook zij moeten kunnen doen waar hun grootste, persoonlijke interesse ligt.

Daarmee zeg ik nu dus ook niet dat ineens alle meisjes alleen nog maar mogen voetballen of nooit meer een rose jurkje aan mogen en dat alle jongens alleen nog maar op ballet of dans mogen en nooit meer met auto’s mogen spelen. Nee!

⇒ Waar het mij hier om gaat is dat alle kinderen hun eigen interesse moeten kunnen volgen en dat die niet de kop in wordt gedrukt door wat maatschappelijk ‘normaal’ gevonden wordt. Als dat namelijk wel gebeurt, dan schiet het stereotype denken zijn doel helemaal voorbij.

 

Wat kun je hier nou mee als ouder…? (Concrete tips voor ouders)
Als je graag wil dat je kind vrije keuzes kan maken en dus kan kiezen waar haar / zijn interesses liggen, dan kun je daar thuis gelukkig al veel aan doen. Je leest hieronder een aantal tips om direct thuis toe te passen.

 

(1) Let goed op als je speelgoed koopt.
meisje_in_speelgoedwinkel
Als je speelgoed uitzoekt voor je kind, dan is het belangrijk om vooral te kijken naar de interesses van je kind (en evt. naar de leeftijd / het ontwikkelingsniveau van je kind). Als je kind geïnteresseerd is in bepaald speelgoed, dan is de kans groot dat zij/hij daar ook daadwerkelijk mee gaat spelen. Op die manier heb je ook meer waar voor je geld dan wanneer je iets voor je kind koopt dat jíj leuk vindt voor haar/hem, maar waar je kind misschien maar weinig interesse in heeft… 😉
⇒ Valt je ook op dat – als je het zo bekijkt – de sekse van je kind eigenlijk helemaal geen rol speelt in het uitzoeken van speelgoed?

 

(2) Zet je eigen vooroordelen aan de kant.
meisje_spiderman_op_fiets
Geef je kind de kans om zelf te bepalen wat zij/hij leuk vindt. Als je kind divers speelgoed heeft, dan kan zij/hij dagelijks zelf bepalen waar zij/hij mee speelt. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is om jouw eigen voorkeuren (of vooroordelen, zo je wil) op dit gebied aan de kant te zetten, zodat je kind de ruimte krijgt om zijn eigen voorkeuren en interesses te bepalen.

Stuur de keuze van je kind ook niet (of in ieder geval zo min mogelijk). Maak er geen quasi-grappige opmerkingen over als ‘vind je dat écht leuk?’ of ‘je bent toch geen meisje?’. Kinderen voelen dan haarfijn aan dat het vreemd is om met dat speelgoed te spelen. En aangezien kinderen ook het liefst ‘normaal’ gevonden en geaccepteerd willen worden, zullen ze het speelgoed dan toch eerder links laten liggen. Zonde!
O ja, en instrueer familie, die bij de verjaardag, met Pakjesavond of tijdens de kerst meekijkt ook maa meteen even

 

(3) Geef het goede voorbeeld.
gezin_poetst_keuken
Eigenlijk geef je je kind altijd een voorbeeld. Het leert ontzettend veel van jou door wat je doet, wat je zegt en hoe je op dingen reageert. En daar is helemaal niks mis mee. Als je echter graag wil dat je kind het anders aanpakt dan dat jij het nu doet, dan is het goed om dat bij je zelf – indien haalbaar – te gaan veranderen.
Dus: hebben jullie nu wellicht de rolverdeling thuis dat mama vooral de huishoudelijke taken doet en papa vooral buitenshuis werkt én je zou dat voor je kind liever anders zien? Dan is het goed om dat nu ook al bij jou thuis te veranderen. Of – als dat om wat voor reden dan ook niet haalbaar is – het in ieder geval met je kind te bespreken.

Uiteraard geldt hierbij ook dat als je het prima vindt zoals het nu bij jullie thuis gaat en je je kind dat ook op die manier gunt, dan hoef je helemaal niks te veranderen.

⇒ Het gaat er bij dit punt alleen maar om dat je je even bewust bent van het voorbeeld dat je op dit moment aan je kind geeft.

 

(4) Maak gebruik van de mogelijkheden die dit extra speelgoed biedt.
speelgoed_meisjes_jongens
Nu fabrikanten aangezet worden om het speelgoed niet alleen maar in de kleuren rose of blauw aan te bieden (ik overdrijf het een beetje…), krijgt je kind meer keuzemogelijkheden. Niet alle meisjes vinden namelijk rose mooi, niet alle jongens vinden blauw mooi. De kans wordt dus alleen maar groter dat het favoriete speelgoed van je kind beschikbaar komt in de favoriete kleur van je kind. Je kind zal dat helemaal geweldig vinden!

DUS:
– Houd jouw dochter van poppen én van rose? Yes!
Houd jouw dochter wel van poppen maar niet van rose? Yes!
– Houd jouw zoon van auto’s én van blauw? Yes!
– Houd jouw zoon wel van auto’s, maar niet van blauw? Yes!
– Heeft je dochter altijd al graag een Barbie-pop willen hebben, die op haar leek? Yes!
– Heeft jouw zoon altijd al graag een pop willen hebben, waar hij voor kon zorgen? Yes!
Etc. Etc. Etc.

 

Conclusie: Geen paniek. Het valt allemaal wel mee.
Je mag jouw dochter dus nog steeds een pop cadeau doen (als zij dat leuk vindt) en je mag je zoon nog steeds een auto cadeau doen (als hij dat leuk vindt). Je hoeft dus echt niet ineens alleen maar ‘genderneutraal’ speelgoed te kopen, laat staan genderneutraal op te voeden.

jongen_speelt_met_pop

Door de veranderingen, die er mogelijk op het gebied van speelgoed aankomen, is het m.i. juist fijn dat je nóg meer rekening kunt houden met de interesses van je kind. Dus als je zoon een pop wil, dan kan dat. Als je dochter een auto wil, dan kan dat. Dat was trouwens altijd al zo, maar die weg wordt nu alleen maar makkelijker gemaakt. Dus ondanks behoorlijk wat commotie verandert er eigenlijk helemaal niet zo gek veel.

⇒ En jouw zoon, die net een nieuw broertje heeft gekregen, kan jou en je partner lekker imiteren met zijn eigen pop. Heerlijk toch! 

 

Wil je graag reageren op dit artikel?
Dat mag! Zet jouw reactie dan onder dit bericht. Houd het wel constructief, liefst in de vorm van ‘Tips & Tops’. Dankjewel voor je medewerking!

 


tip_gezin

Wil jij meer OpvoedTips van Joyce lezen én ze als eerste in je mailbox ontvangen?
Dat kan! Helemaal gratis en vrijblijvend. Aanmelden is heel eenvoudig.

Cadeau: Als welkomstcadeau ontvang je meteen na je aanmelding het E-book ‘Nóg meer genieten van je kind – 5 x 5 OpvoedTips’.
Je leest er hier meer over.


 

joyce_rosegrijs_staand_cHeb je vragen over dit thema, wil je meer weten over het onderwerp of heb je een andere opvoedvraag? Neem dan contact met me op.

Met vriendelijke groet,
Dr. Joyce Akse

 

 

Opvoedcoach & Psycholoog | http://www.aksecoaching.nl | info@aksecoaching.nl

© 2019. Joyce Akse / Akse Coaching, alle rechten voorbehouden.

Geschreven door Joyce Akse van ‘Akse Coaching – Opvoedcoaching & Opvoedadvies’.

 

Klik hier voor jouw dagelijkse portie OpvoedInspiratie op Facebook.

 

Joyce gebruikte de volgende artikelen voor dit artikel:
– ‘Free choice is free of gender‘ | Ingrid van Engelshoven | TEDxAmsterdamWomen [ ]
– ‘Girl toys vs boy toys: The experiment – BBC Stories’.
– ‘Huisvrouw in de dop: geef je kleine meid een roze stofzuiger’.
– ‘Nu wel: meisje én jongetje met stofzuiger in reclamefolder‘.
– ‘Frankrijk bant Bob de Bouwer‘.
– ‘Minister: Weg met seksistisch speelgoed‘.
– ‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?.’
-‘Stereotypen: Wat zijn dat?‘.

 

Lees meer artikelen van Joyce, die passen bij dit thema:
– ‘Laat jij jouw meisje wel genoeg meisje zijn?’ (Nieuwste SIRE-campagne…). Klik hier.
– Sturing & verbinding: Waarom beide aspecten onmisbaar zijn in de opvoeding van jouw kind. Klik hier.
– Wat doet een opvoedcoach eigenlijk? | Joyce Akse vertelt. Klik hier.
– Doorbreek het taboe: Opvoeden is niet altijd leuk en makkelijk. Klik hier.
Klik hier voor meer waardevolle opvoedtips van Joyce, bijv. over (niet) willen luisteren, slapen of eten ed.

logo_akse_coaching_klein_nieuw

 

Ga (terug) naar de website van Akse Coaching: http://www.aksecoaching.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s