‘Als je de balans kwijt raakt…’ | Hoe houd je alle ballen in de lucht zonder stress. [Interview met burn-outexpert drs. Agathe Hania-Akse]

Joyce Akse maakt een serie artikelen, waarin ze experts interviewt over hun eigen onderzoek of werkveld. Het doel van deze serie is om resultaten van wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar praktische tips voor ouders, waar ze thuis direct mee aan de slag kunnen. Deze thema’s hebben natuurlijk te maken met het ouderschap, opvoeding en/of de ontwikkeling van kinderen (0-12 jaar). 


Heb jij al eens bijgehouden wat je als moeder allemaal doet op een dag…?

Dat zijn stiekem ontzettend veel taken; niet alleen thuis, voor jezelf, voor je kinderen, in het huishouden, maar ook op je werk. Zo lang je je goed voelt bij het uitvoeren van al die taken is er niks aan de hand. Maar zodra de balans zoek raakt ligt overspannenheid of zelfs een burn-out op de loer. Dan kun je zomaar een paar maanden uit de running zijn en dat wil natuurlijk niemand.
Lees ook het voorbeeld van een drukke moeder hieronder. 

 


De drukke moeder
moeder_tafel_keuken_ochtend_ontbijt’s Ochtends vroeg begint je dag met het verzorgen van jezelf: wassen, aankleden etc. Daarna doe je datzelfde bij je kinderen. Je smeert ook hun boterhammen, geeft hen te drinken, maakt hun broodtrommels klaar, je kamt hun haren, je poetst hun tanden, je zorgt dat ze alles netjes in hun school- en gymtas hebben en dan breng je ze. Het liefst lever je ze natuurlijk op tijd op school af dus er zit enige druk achter. Snel, snel, opschieten allemaal! En dit zijn nog alleen de handelingen die je doet voordat school begint…
Maar goed, geen tijd voor pauze, want je moet gauw door naar je werk. Op je werk vraagt je baas of je nog even iets voor hem kunt uitzoeken. Uiteraard doe je dat, ondanks je volle agenda van die dag. Een goede vriendin zou vanavond bij je langskomen maar dat zeg je maar even af; dat komt wel een andere keer. Je baas weet dat hij op jou kan rekenen; je zorgt dat je het morgen af hebt.
De afspraken en taken voor die dag doe je zeer nauwgezet. Je stelt hoge eisen aan jezelf en aan je werk, je wil kwaliteit leveren. Als je iets niet af hebt, werk je gauw nog even door in de pauze of je neemt het mee naar huis. Als de kinderen straks in bed liggen, heb je echt nog wel even tijd om er naar te kijken.
Je werkdag zit erop, nu snel weer naar huis. Nog gauw even langs de supermarkt en dan haal je je kinderen op bij de opvang. Snel door naar huis, want iedereen heeft honger; gauw koken en dan aan tafel. Je partner is inmiddels ook gearriveerd en helpt je waar hij kan. Nog even samen spelen en dan naar bed. Je partner gaat sporten, dus vanavond breng je ze alleen naar bed. De kinderen willen nog niet naar bed. Je denkt ‘moet dat nu?’ Je weet dat je beneden nog de afwasmachine in moet ruimen, al hun speelgoed nog moet opruimen én dat je die ene opdracht voor je baas moet doen. Voor de hoofdpijn die je voelt opkomen, pak je gauw een aspirientje. Gelukkig, na veel aansporen, dreigementen en een flinke uitbarsting liggen ze in bed. Nu beneden nog snel alles aan kant maken en dan aan de slag met die opdracht. Als je ’s avonds eindelijk in bed ligt, kom je niet in slaap. De adrenaline van de dag ruist nog door je lichaam. Maar je moet nu echt slapen, morgen staat er weer veel op het programma… 



moeder_kinderen_keuken_druk

Veel moeders zullen dit voorbeeld wel herkennen. Echter, voor de één is het doodnormaal en draait er haar hand niet voor om, de ander krijgt het er Spaans benauwd van. Hoe kun je er nou voor zorgen dat de drukte, die je als moeder ervaart, niet overslaat in overspannenheid of een burn-out? Wat kun je doen (of juist niet) om dat te voorkomen?

Deze en andere vragen leg ik voor aan drs. Agathe Hania – Akse. Zij is psycholoog en stresscoach, die de vrouwelijke professional begeleidt om een uitdagende baan/onderneming te combineren met haar gezin. Haar antwoorden en adviezen lees je hieronder.

 

Agathe, je bent expert op het gebied van stress en de privé-werk-balans bij moeders. Hoe ben je bij dit onderwerp gekomen en wat spreekt jou er persoonlijk zo in aan?

moeder_handen_in_haar3‘Om maar meteen met de deur in huis te vallen: 8 jaar geleden had ik zelf een burn-out. Ik werkte destijds als HR manager en onze oudste dochter was net 2 jaar. Ik was na mijn zwangerschapsverlof teruggekeerd op mijn eigen functie. Het enige verschil was dat ik mijn fulltime functie nu in 24 uur ging uitvoeren. Ik heb twee jaar lang op mijn tenen gelopen en toen er een aantal grote klussen achter elkaar op mijn bordje werden gegooid, werd het me teveel. Na een conflict over deze extra klussen, sliep ik een aantal nachten niet maar voelde toch de noodzaak om naar kantoor te komen. Na 5 nachten zonder slaap, besloot ik om me ziek te melden. Ik voelde me leeg. Op dat moment dacht ik nog dat als ik een paar dagen verlof zou nemen het wel weer goed zou komen. Dat bleek echter niet het geval. In totaal heb ik ongeveer 2-3 maanden nagenoeg niet geslapen; ik lag dan ’s nachts wakker, had veel onrust in mijn lijf, piekerde veel, maalde over hoe dit kon gebeuren, hoe het nu verder moest met me en hoe ik er weer uit kon komen. Ik had natuurlijk veel spanning opgebouwd in mijn lijf door toenames van cortisol en adrenaline, waardoor het in slaap vallen niet meer lukte.

Mijn eigen proces en de bijbehorende uitdagingen, herken ik bij heel veel andere moeders die een gezin combineren met hun werk. Vrouwen die een grote kans hebben om uit te vallen met burn-out klachten hebben een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, willen de dingen vaak heel goed doen en zijn goed in het zorgen voor anderen. Dit gaat vaak heel goed als er nog geen kinderen zijn, maar op het moment dat ze 1 of meerdere kinderen krijgen, komt er een extra verantwoordelijkheid bij. En wat voor 1! Als je dan nog steeds, net als ik, op alle fronten perfect wilt presteren dan kun je jezelf heel makkelijk voorbijlopen. Ik wil deze vrouwen hier graag voor behoeden. Een burn-out is best een leerzame periode waarin je veel inzichten krijgt in jezelf. Dit kan echter ook zonder een burn-out. Écht voorkomen is nog best ingewikkeld, aangezien de meeste vrouwen, net als ikzelf overigens, ervan overtuigd zijn dat een burn-out hen nooit zal overkomen.’

 

Wat heb jij zelf gedaan om uit jouw burn-out te komen?
vrouw_in_gesprek_met_therapeute‘Tijdens mijn burn-out heb zelf veel stappen ondernomen. Allereerst heb ik veel gereflecteerd op mezelf. Als psycholoog wilde ik graag weten hoe dit was ontstaan, wat er precies was gebeurd. Ik vroeg me af waar en waardoor het was “misgegaan”. Ook dacht ik veel na over wie ik als persoon ben en wat ik anders had kunnen doen. En klopte het eigenlijk wel dat ik nu met een burn-out thuis zat. Had ik het echt zo druk gehad of was ik nu gewoon een mietje?

Na alle zelfreflectie ben ik hulp gaan zoeken. Eerste startte ik met een mindfulness training om meer rust voor mezelf te creëren. Dat bleek echter niet genoeg te zijn. Ik ben vervolgens een aantal keren naar een psycholoog gegaan, maar dat bleek voor mij te algemeen en had te weinig diepgang. Ze was wat mij betreft te weinig gericht op mijn burn-out en werkte te weinig naar een oplossing. Vervolgens volgde ik een traject bij een psychotherapeut. Ook ging ik naar iemand die gespecialiseerd was in ‘Body stress release’ (BSR); dat zorgde ervoor dat de spanning, die in mijn lijf zat, loskwam. Aanvankelijk had ik er veel hoofdpijn van, maar later maakte dat plaats voor ontspanning en een positieve impact op mijn slaap.’

 


agathe_hania_akseAgathe Hania – Akse is een no-nonsense psycholoog en coach, die haar sporen heeft verdiend in het coachen van mensen met een (bijna) burn-out. Ze is opgeleid tot Arbeids- & Organisatie psycholoog aan de Universiteit in Groningen. Tevens volgde ze naast haar coachopleiding diverse specialisaties op het gebied van (werk)stress.

Haar specialisme ligt puur op het vlak van (werk)druk, stress, burn-out bij ambitieuze moeders. In het verleden heeft ze als HR Manager gewerkt en deze kennis neemt ze mee in haar advies over herstel of voorkomen van burn-out richting organisaties.

Zij is naast zelfstandig psycholoog ook moeder van twee meiden, Sophie (9) en Elise (6). Ze kent als geen ander de druk van de combinatie werk en gezin. Het leert je om keuzes te maken en dwingt je om steeds de vraag te stellen wat nu echt belangrijk is. Het balans-vraagstuk ligt continu op de loer.

Als coach werkt ze oplossingsgericht en is ze zeer praktisch ingesteld. Ze helpt jou om weer positiever, energieker en meer ontspannen in het leven te staan.

Agathe schreef ook een gratis e-book, waarin je exact kunt lezen hoe je herstelt van een (bijna) burn-out? Als je denkt ‘een burn-out overkomt mij nooit’, neem dan zeker even een kijkje. Zeker als je je beseft dat je toch best vaak last hebt van (werk)druk of stress.
Klik hier om het e-book makkelijk te downloaden

Meer weten over Agathe en haar bedrijf? Neem dan ook een kijkje op Agathe’s website.


 

 

(2) Wat is die ‘werk-privé balans’ eigenlijk? Ivanka Trump (dochter van de Amerikaanse president Trump) zei laatst nog dat die helemaal niet bestaat. Hoe zit dat volgens jou? Is het iets waar we echt aandacht aan moeten besteden of maken we ons er tegenwoordig te druk om…?

gezin_werk_prive_balans.jpg‘Enerzijds lopen werk en privé tegenwoordig natuurlijk steeds meer door elkaar heen. De scheiding ertussen vervaagt. Dat is op zich niet erg, maar het is wel belangrijk om je daar bewust van te zijn. Het blijft belangrijk om de balans voor jezelf goed in de gaten te houden.
Vergelijk het maar met financiële balans waarbij de inkomsten en uitgaven met elkaar in balans moeten zijn. Zo is het ook voor onze persoonlijke balans. Het is belangrijk dat er evenwicht is tussen o.a. inspanning en ontspanning, tussen draagkracht en draaglast, tussen energienemers en energiegevers. Zodra de balans zoek is, gaat het verkeerd.

Vooral kenniswerkers doen werk dat nooit af is. Ze kunnen 24/7 doorgaan. Vraag je juist in die beroepen af of je nog goed in je vel zit en of je energievoorraad nog toereikend is. Die bewustwording en voelen hoe je ervoor staat, zijn beide erg belangrijk.

Anderzijds moet je je er inderdaad ook weer niet te druk om maken. Als je regelmatig een pas op de plaats maakt om te checken of jouw balans nog wel goed is, dan ben je er al bewust mee bezig en houd je het regelmatig in de gaten. Je haalt jezelf dan even uit de automatische piloot en dat is goed.’

 

En wie is er doorgaans het meest vatbaar voor een verstoorde werk-privé balans? Kunnen moeders, die niet buitenshuis werken, ook soortgelijke klachten ervaren?

moeder_kinderen_druk_chaos‘Het meest vatbaar zijn de moeders met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel, een groot doorzettingsvermogen, een grote drive en vrouwen die perfectionistisch van aard zijn. Deze moeders stellen én aan hun werk én aan hun gezin hoge eisen. Als je dit alleen aan je werk doet, zonder gezin, is dit meestal goed vol te houden. Het geeft voldoening en het zorgt ervoor dat je bepaalde doelstellingen haalt. Maar in combinatie met het zorgen voor je gezin kan het even zoeken zijn naar de juiste balans. Als je naast een hoge prestatie op je werk, ook thuis alles goed wilt organiseren, kost dit in het begin behoorlijk wat energie en tijd. Alleen gaat de tijd die daarvoor nodig is, veelal ongemerkt ten koste van iets anders. Doorgaans boeten moeders in aan tijd voor zichzelf, op de rust en ontspanning die ze zo nodig hebben. Dat gebeurt natuurlijk niet van de ene op de andere dag, dat sluipt erin. Dat is juist zo gevaarlijk. Je hebt het niet direct door dat je zo weinig tijd hebt om op adem te komen.

Dit hoeft trouwens niet alleen voor te komen bij moeders die buitenshuis werken. Ook moeders / huisvrouwen boeten vaak in op hun eigen rust en ontspanning door een grote zorgtaak voor de kinderen. Ook bij hen kan het voorkomen dat ze minder ruimte voor zichzelf claimen, vooral in de periode dat kinderen nog niet naar school gaan.’

 

(3) De werk-privé balans is uiteraard een hot topic op dit moment. Bijna elk tijdschrift besteedt er wel aandacht aan en geeft tips over wat je kunt doen om de balans goed te houden. Daar zitten meestal waardevolle tips bij, maar sommige slaan de plank helemaal mis. Welke verkeerde adviezen zie jij vaker voorbij komen? En welke ‘stressmythes’ zou je liever gisteren dan vandaag ontkracht zien?

vrouw_handeninhaar_druk‘Wat me opvalt is dat de tips die je her en der leest vaak erg oppervlakkige zijn. Ik mis de diepgang in die tips. Als je al een burn-out hebt, is die informatie ontoereikend. De tips op zich zijn niet fout, maar lijken op losse flodders. Het zijn allemaal opzichzelfstaande tips zonder dat er naar het hele plaatje gekeken wordt, terwijl dat bij een burn-out wel nodig is.

Zelf heb ik een analyse gemaakt van al mijn coach-trajecten. Deze analyse maakte het mogelijk om een model te ontwikkelen met 7 bouwstenen. Inzichten in deze bouwstenen helpen niet alleen bij het voorkomen van een burn-out, maar helpen ook bij een snel herstel van een burn-out. Elke bouwsteen bevat verschillende inzichten en daaraan gekoppeld acties.
Klik hier als je meer wil weten over deze bouwstenen.

Eén van de mythes, die ik graag uit de wereld wil helpen, is dat vaak gedacht wordt dat overmatige stress of een burn-out opgelost kan worden met een paar dagen verlof of een vakantie. Er wordt vaak met de beste bedoelingen gezegd: ‘Neem even een paar dagen verlof, rust dan goed uit en dan kom je als herboren terug.’ Een weekje rust of een vakantie is echter niet voldoende. Op rust en ontspanning moet zeker wel ingezet worden, maar dat is slechts een eerste stap.

Je merkt dus al dat een burn-out echt niet zomaar even op te lossen is. Je hebt meer achtergrondinformatie nodig. De situatie moet helder zijn, je moet duidelijk krijgen wie je als persoon bent etc. Als je je verhoogde stress of burn-out echt wil aanpakken, dan ontkom je er niet aan om met een expert aan tafel te gaan zitten. Een expert die jou helpt om je op verschillende vlakken inzicht te geven en om je situatie vervolgens aan te pakken.

Een andere mythe, die ik graag zou willen ontkrachten, is dat stress gevaarlijk of slecht voor je is. Dat is helemaal niet zo! Stress zorgt voor een positieve drive en een betere focus, zelfs voor betere prestaties. Dat is dus positief en echt geen probleem. Stress wordt pas schadelijk als je er te lang of te vaak last van hebt. Dan wordt het een heel ander verhaal.’

‘Misschien is het in dit kader ook wel goed om het boek ‘De bedrijfsatleet’ van ‘Koen Gonnissen’ te lezen. Daarin wordt duidelijk dat als je een zware inspanning levert, je daarna voldoende herstelmogelijkheden moet inplannen. Denk maar aan Maarten van der Weijden, die met zijn Elfstedenzwemtocht bijna 200 km gezwommen heeft. Dat is een loodzware inspanning. Als hij daarna onvoldoende tijd neemt om te herstellen dan gaat het mis. Dat herstel is noodzakelijk. In bedrijven zie je vaak dat werknemers na een zwaar project gewoon weer doorgaan met een volgend project zonder noemenswaardige herstelperiode. Dat kan anders.’ 

 

(4) Wat zijn de meest voorkomende klachten van moeders, die zichzelf voorbij beginnen te lopen? Waar begint het mee? Wat zijn de eerste tekenen dat de balans zoek begint te raken? Wat kunnen moeders dan vooral bij zichzelf herkennen?

vrouw_hoofdpijn_stress_werk‘De klachten waar het meestal mee begint, zijn weinig energie, verminderde concentratie, een verstoorde slaap, spanningsklachten, zoals hoofdpijn of vastzittende nek of schouders. Daarnaast zie je vaak dat ze sneller geïrriteerd zijn, een korter lontje hebben; dat openbaart zich vaak thuis en uiten ze naar hun kinderen en partner toe.

Wat moeders tegenhoudt om hulp te zoeken, heeft deels te maken met de persoonlijkheid. Vrouwen die gewend zijn om door te zetten, om toch hun schouders er onder te blijven zitten, klagen niet zo snel. Ze vinden dat ze zelf in staat moeten zijn om de hectiek te handelen. Dat doen ze niet bewust overigens. Ze werken bijna volledig op de automatische piloot door. Voordat er kinderen waren, ging het toch ook, dus waarom nu ineens niet meer…?

Eén van de eerste dingen die bij een druk schema uit de agenda verdwijnen, is veelal het sporten, terwijl dat juist een bijzonder goede manier is om stress te ontladen. Moeders denken dan vaak: ‘ik ben nu zo uitgeput, laat dat sporten maar even.’ Ook dat gebeurt weer niet bewust en is een heel begrijpelijke reactie. Toch is juist het ontbreken van sport en beweging in zo’n situatie eigenlijk funest.’

 

(5) Wat maakt het voor moeders zo moeilijk om gehoor te geven aan die eerste signalen? Waarom gaan ze vaak toch gewoon door? Wat maakt het voor deze moeders zo lastig om hulp in te schakelen?

vrouw_kantoor_koffie_werken‘In het begin doen moeders vaak niks, vooral als het op het werk is. Ze proberen het eerst zelf op te lossen. Ik moet het toch kunnen; voordat ik kinderen had kon ik dit ook gewoon. Als het heftiger wordt dan ondernemen ze wel actie; ze geven het dan bijv. aan bij hun leidinggevende. Toch blijven ze vaak heel hard doorwerken en de dingen die overdag niet gelukt zijn, maken ze ’s avonds nog even af. De leidinggevende ziet dan niet dat hij/zij eigenlijk in actie moet komen. Hij/zij denkt nog steeds: ‘oh, het lukt haar wel, het valt wel mee, het komt wel goed’. De leidinggevende komt pas in actie als er bordjes beginnen te vallen of als een situatie escaleert. Een werknemer moet in dat opzicht dus beter en op tijd voor zichzelf opkomen.’

 

(6) Wat is het belangrijkste advies dat je moeders kunt geven om ervoor te zorgen dat ze de balans tussen werk en privé goed houden en die disbalans kunnen voorkómen?

‘Dat is natuurlijk niet in één tip te vangen. Vandaar een korte lijst met een aantal belangrijke adviezen:

  • vrouwen_sporten_gymBewustwording van je eigen balans is belangrijk. Ga regelmatig bij jezelf na of het nog allemaal haalbaar is voor je. Doe je nog de dingen waar je blij van wordt en is de hoeveelheid werk te behappen? M.a.w.: zit je nog goed in je vel?
  • Weet exact waar jij stress van krijgt en onderzoek hoe je met deze stress omgaat. Zorg dat je de grootste stressbronnen aanpakt, zelf of met behulp van derden.
  • Schaam je niet om hulp te vragen en om je grens aan te geven. Dit is geen zwaktebod. Het is juist krachtig dat je weet waar jij grens ligt en dat je deze ook durft te bewaken.
  • Breng rust en ontspanning terug in je agenda:
    o Plan bewust iedere dag tijd voor jezelf in, vooral als je een hoge werkdruk hebt. Denk dan aan activiteiten waar jij energie van krijgt, waar jij van oplaadt en waar jij van ontspant.
    o Claim je sportmomenten of beweeg voldoende om de spanning af te laten vloeien.
    o Houd je sociale netwerk bij en plan maar meteen een afspraak met je vriendinnen in.

Tijd om te ontspannen en weer op te laden, verdwijnen het eerst uit je agenda als werk en gezin veel van je vergen. Dat gebeurt niet bewust, maar het sluipt er langzaam maar zeker in. Je merkt het op het moment dat het gebeurt niet zo zeer, behalve als je met een burn-out thuis zit. Als je terugkijkt, zul je het herkennen. Probeer te voorkomen dat het zo ver komt en pak daarom nu meteen je agenda erbij en claim jouw rust en ontspanning.’

 

En wanneer kunnen ze toch echt beter hulp inschakelen? En welke hulp is dat dan?
moeder_moe_ledikant_leeg‘Als je merkt dat je al een tijd lang ’s avonds heel moe bent of in de weekenden, dan betekent dit dat je energie afneemt. Dit is een teken dat je meer energie verbruikt, dan dat je op voorraad hebt. Ook slecht slapen en veel lichamelijke klachten, kan een signaal zijn om in actie te komen. Een paar keer minder slapen omdat je een spannende dag hebt op je werk is echt niet zorgwekkend. Als je signalen hebt die meerdere weken aanhouden, dan kun je jezelf afvragen hoe lang dit nog mag duren.
Er bestaat een hele lijst met signalen, die je als check kunt gebruiken voor jezelf.

Zie je op korte termijn geen verandering in jouw situatie, trek dan aan de bel bij je leidinggevende. Als je merkt dat er meer nodig is omdat er teveel stressbronnen zijn of als jouw manier van omgaan met de stress niet heel effectief is, schakel dan professionele hulp in van een coach of psycholoog. Het is belangrijk dat deze professional gespecialiseerd is op het gebied van stress, aangezien je dan zeker weet dat de hulp goed aansluit op jouw behoefte.’


Wil je graag reageren op dit artikel? Dat mag!

Zet jouw reactie dan onder dit bericht. Houd het wel constructief, liefst in de vorm van ‘Tips & Tops’. Dankjewel voor je medewerking! 

 


tip_gezinWil jij als eerste Joyce’ waardevolle OpvoedTips ontvangen? 
Helemaal gratis en vrijblijvend. Klik dan hier.

Cadeau: Kort na je aanmelding van het e-zine ontvang je Joyce’ E-book ‘Nóg meer genieten van je kind – 5 x 5 OpvoedTips’ als cadeau. Dat is dus ook helemaal gratis en vrijblijvend. Je leest er hier meer over.


 

joyce_rosegrijs_staand_c
Heb je vragen over dit thema, wil je meer weten over het onderwerp of heb je een andere opvoedvraag? Neem dan contact met me op.

Met vriendelijke groet,
Joyce Akse

Opvoedcoach & Psycholoog | http://www.aksecoaching.nl | info@aksecoaching.nl

© 2019. Joyce Akse / Akse Coaching, alle rechten voorbehouden.

Geschreven door Joyce Akse van ‘Akse Coaching – Opvoedcoaching & Opvoedadvies’.


K
lik hier voor jouw dagelijkse portie OpvoedInspiratie op Facebook.

Lees ook andere artikelen van Joyce met waardevolle OpvoedTips:
– ‘3 Goede Voornemens voor Ouders (of: Hoe houd je het ouderschap goed vol?)’. Klik hier.
– ‘Voorkom de ochtendstress: Met deze tips kom je wél op tijd!’. Klik hier.
– ‘Help, ik ben een curlingmoeder! Wat nu…? (3 stappen om het anders te doen)’. Klik hier.
– ‘Pakjesstress in de drukke Decembermaand [Joyce te gast bij L1mburg Centraal]’. Klik hier
Klik hier voor meer waardevolle opvoedtips van Joyce, bijv. over (niet) willen luisteren, slapen of eten ed.

logo_akse_coaching_klein_nieuw
Ga (terug) naar de website van Akse Coaching: http://www.aksecoaching.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s