Ga nou toch lekker slapen, liefje! – 5 tips om je kind te leren slapen

jongen_onder_laken_wakkerHeb jij dat ook al eens meegemaakt? Je dochter heeft een periode, waarin ze maar niet in slaap kan vallen. Ze is bang voor de monsters bij het raam of van de geluiden die ze hoort… Of je zoon wordt iedere nacht wel 3x wakker en zegt dan dat hij dorst heeft, moet plassen, een boekje wil lezen, bij pappa & mamma in bed wil liggen… Of je dochter wordt ’s ochtends al om half 6 wakker en is dan ook echt klaarwakker; terug naar bed gaan zit er dan echt niet meer in…

Deze situaties zorgen er niet alleen voor dat je kind overdag moe is, maar jij (en je partner) ook. Ook je andere kind kan wakker worden van zijn/haar broer of zus. Al met al is het zeker geen fijne situatie, want slaapgebrek eist op allerlei gebieden z’n tol…

jongen_maakt_huiswerk_staartKinderen, die te weinig slapen, hebben meer gezondheidsproblemen, meer gedragsproblemen en doen het minder goed op school dan kinderen die wel voldoende slapen. Slapen is dus absoluut geen tijdverlies, maar minimaal net zo belangrijk als wakker zijn. Als jouw kind om de één of andere reden zijn slaapbehoefte niet haalt, dan komen daar eigenlijk altijd problemen van.

Soms worden die problemen duidelijk via het gedrag van je kind, maar je kind kan ook leerproblemen krijgen, motorische of emotionele problemen etc. Je kind kan bijv. minder goed nieuwe dingen leren of doen, variërend van het niet begrijpen van opdrachten tot een verminderde oog-handcoördinatie. Als je kind dus beter gaat slapen, is de kans groot dat hij over het algemeen beter gaat functioneren.

Maar let op: kinderen, die te weinig slapen, zijn overdag echt niet alleen maar slaperig, sloom, hangerig of huilerig. Sommige kinderen worden door een gebrek aan slaap juist rustelozer, lastiger, (hyper)actief gedrag en/of ongehoorzamer.

Beter slapen wordt door onderzoek dan ook steeds meer in verband gebracht met een beter welzijn en een betere levenskwaliteit. De lijst met psychosociale factoren, die samenhangen met de slaap van een kind, zal alleen maar langer worden. Misschien lijdt je kind wel aan stress, een trauma of gezondheidsprobleem, problemen in de klas of op school, heeft het last van sociale druk of bepaalde druk van leeftijdsgenootjes, maar misschien lijdt het ook wel onder de gezinssituatie en/of jouw opvoedingsstijl.

meisje_slaapt_met_knuffelVoldoende slapen is voor kinderen (en volwassenen) dan ook ontzettend belangrijk. Een heleboel factoren bepalen of je kind (goed) slaapt of niet. Gelukkig kun je als ouder ontzettend veel doen om het slaapprobleem van je kind op te lossen.
Wist je dat veel kinderen in de loop van hun groeiproces wel eens te maken krijgen met een slaapprobleem? En dat het overgrote deel van die slaapproblemen géén medische reden heeft?

 

⇒ Om ervoor te zorgen dat het slaapprobleem zo snel mogelijk opgelost wordt en niet van kwaad tot erger wordt, kun je als ouder al veel doen. Hieronder lees je 5 tips, die je thuis meteen kunt toepassen.

 

(1) Ga eerst na wat precies de oorzaak is van het slaapprobleem van je kind.
kind_inbed_schaduw_monsterHet slaapprobleem van je kind kan ontzettend veel verschillende oorzaken hebben. Je kind kan bang zijn voor monsters, spoken en/of enge beesten onder het bed, maar het kan ook bang zijn voor de geluiden in en om het huis, voor het donker (of juist het licht), het kan het onprettig vinden om alleen te zijn, het kan moeilijk ademhalen in z’n slaap, het kan meer tijd met jou willen doorbrengen, het is bang om weer in bed te plassen, het is bang om ’s nachts weer zo ontzettend bang te worden of om te gaan slaapwandelen, het kan slapen gewoon onprettig vinden omdat het vaker ‘voor straf’ naar bed gestuurd wordt, het kan zijn dat het geleerd heeft om niet in bed te hoeven slapen als het maar hard genoeg protesteert etc.

 


joyce_grijs_aanjou_1
Maak je je zorgen over je kind (0-16 jaar) dat niet goed slaapt, eet of naar je luistert? Of heb je een andere opvoedvraag, waar je graag een antwoord of oplossing voor wil?

Neem dan contact met me op.

Wil je eerst meer over mij en m’n bedrijf weten?
Lees dan hier meer over m’n achtergrond.


 

(2) Ga na wat het slaapprobleem van je kind precies inhoudt.
jongen_dreumes_speen_in_bedHeeft je kind problemen met in slaap vallen, met doorslapen of juist met vroeg wakker worden? En hoeveel uur slaapt je kind eigenlijk per nacht? Stel dus vast of je kind regelmatig slaapt, op de juiste tijdstippen en of het voldoende uren slaapt.

Het is belangrijk om je te realiseren dat je kind moeilijker zal slapen als het honger (of dorst) heeft of juist te veel gegeten heeft. Zorg voor een veilige slaapomgeving, zodat de slaapkamer van je kind een oase van rust is. Als je merkt dat je kind zich ergens zorgen over maakt, ga er dan overdag op in en probeer het overdag samen op te lossen, zodat hij zich er ’s nachts geen zorgen om hoeft te maken.

 

(3) Zorg voor een goed bedritueel.
meisje_poetst_tandenEen bedritueel zorgt ervoor dat je kind goed kan voorspellen wanneer het naar bed gaat. Lees hier hoe een goed bedritueel eruit ziet.

Kinderen houden van duidelijkheid en voorspelbaarheid. Een bedritueel bevat iedere avond dezelfde onderdelen, zoals tandenpoetsen, naar de wc gaan en pyjama aandoen ed., die je iedere avond in dezelfde volgorde uitvoert. Rust en regelmaat zijn hierin de sleutelwoorden.

Hieronder lees je de laatste 2 tips én de bonustip om je kind te helpen te leren slapen.

 


joyce_rosegrijs_staand_c

Wil je graag een thema-avond over opvoeden bijwonen?
Kijk dan in Joyce’ online Agenda voor een workshop, lezing of OpvoedParty bij jouw in de buurt.

Wil je Joyce graag uitnodigen om een thema-avond over opvoeden te geven?
Kijk dan hier voor mogelijke thema’s en/of neem contact met haar op.


 

(4) Bedtijd = bedtijd!
meisje_huilend_uit_bedWees heel duidelijk naar je kind toe: bedtijd is bedtijd. Dus ook als je kind het daar – om wat voor reden dan ook – niet mee eens is. Als je kind ’s avonds gaat huilen, krijsen of schreeuwen en niet naar bed wil, dan ben je vast wel eens geneigd om eerst rustig, maar later – als je kind blijft doorgaan – geërgerd of boos toe te spreken. Door aandacht te geven aan dit lastige gedrag, houd je onbedoeld het gedrag in stand; realiseer je namelijk dat negatieve aandacht ook aandacht is. Het is het beste om zo min mogelijk aandacht te geven aan dit gedrag. Reageer er niet op, probeer je kind op andere gedachten te brengen en houd vast aan jullie bedritueel.

 

(5) Zorg overdag voor voldoende quality time met je kind.
meiden_bakken_keuken_moederZorg ervoor dat je overdag voldoende tijd doorbrengt met je kind en dat je dan samen dingen doet. Als je kind namelijk ’s avonds tijd rekt en je merkt dat hij graag nog iets met jou wil doen, dan is dat een aanwijzing om overdag meer met je kind te doen.
Ga bijvoorbeeld eens een paar minuten bij je kind zitten als het aan het spelen is of betrek je kind bij wat jij aan het doen bent, geef je kind een complimentje omdat het zo fijn aan het spelen is, lees samen boekjes etc.

 

Heeft jouw kind ook moeite met inslapen, doorslapen of vroeg wakker worden? Wil het niet in z’n eigen slaapkamer of bed slapen of is het ’s nachts ontzettend bang?
Denk dan niet dat je kind gewoon niet zo’n behoefte heeft aan slaap of dat slapen nou eenmaal ‘niet zijn ding is’, want je hebt hierboven gelezen hoe belangrijk voldoende slaap is voor de ontwikkeling van je kind. Neem het slaapprobleem van je kind in ieder geval serieus, want het is ontzettend belangrijk voor zijn eigen ontwikkeling om er iets aan te doen!

Slaapproblemen zijn zeer divers en ieder slaapprobleem (net als ieder kind en gezin) heeft zo z’n eigen specifieke aanpak nodig. Hierboven heb je een aantal basale tips gelezen, waarmee je een begin kunt maken om het slaapprobleem van je kind aan te pakken. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere manieren om aan de slag te gaan met het slaapprobleem van jouw kind.

Heb jij zelf (ook) wel eens last van slaapproblemen?
Lees dan
dit artikel met informatie en tips om gemakkelijker in slaap te vallen én meer te slapen.

 

Wil je graag reageren op dit artikel?
Dat mag! Zet jouw reactie dan onder dit bericht. Houd het wel constructief, liefst in de vorm van ‘Tips & Tops’. Dankjewel voor je medewerking!

 


tip_gezinWil jij meer OpvoedTips van Joyce lezen én ze als eerste in je mailbox ontvangen? 
Dat kan! Helemaal gratis en vrijblijvend. Aanmelden is heel eenvoudig.

Cadeau: Als welkomstcadeau ontvang je meteen na je aanmelding het E-book ‘Nóg meer genieten van je kind – 5 x 5 OpvoedTips’.
Je leest er hier meer over.


 

joyce_rosegrijs_staand_cHeb je vragen over dit thema, wil je meer weten over het onderwerp of heb je een andere opvoedvraag? Neem dan contact met me op.

Met vriendelijke groet,
Joyce Akse

Opvoedcoach & Psycholoog | http://www.aksecoaching.nl | info@aksecoaching.nl

© 2015-2019. Joyce Akse / Akse Coaching, alle rechten voorbehouden.

Geschreven door Joyce Akse van ‘Akse Coaching – Opvoedcoaching & Opvoedadvies’.

 

Klik hier voor jouw dagelijkse portie OpvoedInspiratie op Facebook.

 


Lees ook andere artikelen van Joyce met waardevolle OpvoedTips:
– ‘Ga nou toch lekker slapen, liefje!’ – 5 tips om je kind te leren slapen. Klik hier.
– ‘Waarom plas je nou weer in bed?’ (3 handige tips om bedplassen tegen te gaan.). Klik hier
– ‘Als je kind moeilijk in slaapt valt op vakantie…’ | 7 praktische tips om dat snel te verbeteren (incl. BONUStips)
. Klik hier.
– ‘Zo slaapt je kind wél bij zomerse temperaturen!’ [over: Makkelijker in slaap vallen als het warm is.]. Klik hier.

– ‘Wat doet een opvoedcoach eigenlijk? | Joyce Akse vertelt.’ Klik hier
Klik hier voor meer waardevolle opvoedtips van Joyce, bijv. over (niet) willen luisteren, slapen of eten ed.

 

Voor dit artikel heb ik de volgende referenties gebruikt:
– Marx, H., Westpalm-van Hoorn, M., & Molenaar, H. (2009). Je Peuter. Uitgeverij Het Spectrum: Houten.
– Sanders, M.R., Turner, K.M.T., & Markie-Dadds, C. (2007). Slaapproblemen. The University of Queensland: Australië.
– Spruyt, K. (2008). Slapen. Uitgeverij Lannoo NV: Tielt.

 

logo_akse_coaching_klein_nieuwGa (terug) naar de website van Akse Coaching.

4 gedachtes over “Ga nou toch lekker slapen, liefje! – 5 tips om je kind te leren slapen

  1. Pingback: L1 Radio: Hoe kun je je kinderen beter laten slapen? | Mertens Online

  2. Pingback: L1 Radio: Hoe kun je je kinderen beter laten slapen? - Boekhouder Limburg

  3. Hallo, ik heb 2 dochters, 1 van 9 en 1 van 6,5jaar.de jongste is al altijd een slechte slaper geweest, maar sinds enkele maanden gaat het van kwaad naar erger. Ze weigert resoluut om naar haar bed te gaan, wat ik ook doe of zeg… Ze wil maar 1 ding en dat is bij mij liggen. Ik weiger dit resoluut omdat ik haar niet wil belonen voor haar gedrag(roepen, stampen, duwen…) maar dit gaat hier echt ten koste van de nachtrust van haar zus en mij. Ze is zo volhardend.. Ik wordt er moedeloos van😔 heeft u Mss wat advies voor mij?

    • Beste Nancy,

      Het komt regelmatig voor bij kinderen dat ze niet in hun eigen bed willen slapen of misschien gewoon liever bij mama slapen. Uit jouw vraag begrijp ik dat je dat zelf niet prettig vindt en het liefst zou zien dat ze in haar eigen bed slaapt. Dat gaat alleen met behoorlijk wat strijd gepaard, lees ik.

      De eerste stap, die je nu kunt zetten is om – als je kind uit bed komt – haar rustig terug te brengen naar haar bed. Ik kan me voorstellen dat het erg lastig is om rustig te blijven, vooral als je dochter zo volhardend is en vrij heftig op je reageert. Toch is het belangrijk om die strijd niet aan te gaan en rustig & duidelijk te blijven. Als jij rustig blijft herhalen (max. 2-3 keer) dat ze in haar eigen bed gaat slapen en als jij die boodschap ook kunt uitstralen, dan ben je al een heel eind op weg. Ik realiseer me echter wel dat dit heel lastig is, zeker ook omdat je het ’s avonds / ’s nachts moet doen; het moment waarop je zelf ook moe bent en het liefst wil slapen. Als je dit op deze manier een week kunt volhouden, dan zal het al een stukje beter gaan.

      Uiteraard zijn er nog meer dingen waar je op dit gebied mee aan de slag zou kunnen. Mocht je graag meer adviezen willen, dan nodig ik je uit om een kijkje te nemen op m’n website. Daar heb ik bij elkaar gezet hoe ik ouders kan helpen, o.a. om hun kinderen in hun eigen bed te laten slapen. Link naar de website: http://bit.ly/ac_slaap.

      Met vriendelijke groet,
      Joyce Akse

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s