‘Slapen voor gevorderden [1]: 7 tips om makkelijker in slaap te vallen én meer te slapen’

vrouw_kan_niet_slapenWat is het toch fijn om eens een dagje vrij te hebben of om vakantie te hebben. Waarschijnlijk gaat jouw ‘persoonlijke motor’ dan ook een paar versnellingen terug en probeer je te genieten van de vrije tijd, lekker niks doen, heerlijk bij komen, genieten… En dan merk je waarschijnlijk ook dat je – met voldoende rust en ontspanning – je je haast een ander mens voelt. Nou ja, laten we niet overdrijven, maar je voelt je er in ieder geval wel beter en meer ontspannen door.

Ik merk dat bij me zelf in ieder geval heel goed. Als ik uitgerust ben, kan ik veel meer hebben, ben ik rustiger, overzie ik de dagelijkse beslommeringen beter en ga zo maar door. Toch is het voor mij op de een of andere manier heel lastig om dat fijne rustige gevoel buiten de vakantieperiodes lang vol te houden. Ik vind het bijvoorbeeld ontzettend leuk om te werken en ga daar dan ook regelmatig nog tot ’s avonds laat mee door. En dan zijn er natuurlijk nog de andere 1000-en-1 dingen die ik dan ook nog graag ‘even’ wil doen; met als gevolg dat ik regelmatig pas laat in bed lig. Het is dan wel weer enigszins geruststellend dat mensen die later gaan slapen intelligenter zouden zijn (lees dit artikel); maar ja, daar koop ik ’s ochtends vroeg, als ik de kinderen naar school breng, natuurlijk helemaal niks voor. Dan voel ik me namelijk alles behalve slim dat ik nog zo lang bezig ben geweest. 😉 Maar goed, dat even terzijde…

In dit artikel gaat het vooral om slapen voor gevorderden, ouders dus, en dan om meer én beter slapen. Als we goed geslapen hebben, dan voelen we ons niet alleen fijner, we kunnen dan ook prettiger en rustiger met anderen omgaan. En dan heb ik het natuurlijk vooral over je kinderen en over jouw manier van opvoeden.

In dit artikel lees je dus belangrijke tips over hoe jij als ouder meer rust én meer slaap kunt krijgen, zodat jij beter in je vel zit, jij je prettiger voelt én jij je kinderen met meer rust kunt opvoeden.
Hieronder lees je eerst wat er tijdens het slapen allemaal gebeurt. In het blok daaronder lees je wat jij kunt doen om meer rust én meer slaap te krijgen, zodat ook jij langer rustig blijft in lastige opvoedsituaties. 

 

Wat gebeurt er met je lichaam tijdens het slapen?
man_brein_slapenAls je slaapt, dan herstelt je lichaam van de inspanningen van overdag. Je spieren komen tot rust en je hersenen verwerken wat je overdag hebt meegemaakt. De hersengolven vertragen, net als je hartslag en ademhaling (behalve tijdens het dromen).

Je hersenen slaan overdag binnenkomende informatie  op in (een onderdeel van) je hersenen. Tijdens je slaap wordt deze informatie verder georganiseerd en opgeslagen in het langetermijngeheugen, dat weer verdeeld ligt over je hersenen. Als je te weinig slaapt, kun je je de volgende dag minder herinneren dan diegenen die wel genoeg nachtrust hebben gehad.

Je hersenen bestaan uit ontzettend veel hersencellen. Tijdens je slaap worden nieuwe hersencellen aangemaakt. Chronisch slaapgebrek heeft tot gevolg dat er minder hersencellen worden aangemaakt, waardoor het functioneren van je hersenen minder wordt. Je hersenen hebben dus – net als je spieren – ook rust nodig om zich te kunnen herstellen van de inspanningen van overdag.

 

Waarom heb je slaap nodig?

Niet of slecht slapen gedurende heeft negatieve effecten op jou en je lichaam. Het tast je geheugen, concentratievermogen, spraakvermogen, reactiesnelheid en besluitvaardigheid aan. Daarnaast heeft het effect op je emoties en fysieke gezondheid. Het is dan ook noodzakelijk om voldoende slaap te krijgen.

 


joyce_grijs_aanjou_1

Heb je een kleine of grote opvoedvraag, waar je graag een antwoord of oplossing voor wil? Neem dan contact met me op.

Wil je eerst meer over mij en m’n bedrijf weten?
Lees dan hier meer over m’n achtergrond.


 

Sterker nog, slaap heb je nodig om te overleven; als je niet zou slapen, zou je uiteindelijk zelfs sterven (dit is gebleken uit een onderzoek met dieren: dieren die gedurende lange tijd wakker werden gehouden stierven uiteindelijk). En gezien de tijd, die je met slapen kwijt bent, en de processen die zich dan in je lichaam afspelen, is slaap dan ook één van onze eerste levensbehoeften.
Lees hieronder wat je kunt doen om goed te slapen. 

Zowel je leefgewoontes als fysieke inspanning zijn van invloed op je slaap. Hoe regelmatiger je leeft, hoe beter je slaapt en als je je overdag fysiek inspant en lekker in de buitenlucht bent, slaap je beter.

 

Hier volgen 7 tips om makkelijker in slaap te vallen:

man_slaperig(1) Ga pas naar bed als je je slaperig voelt. Oftewel: ga niet naar bed, als je je niet slaperig voelt. Je gaat dan misschien wel wat later naar bed en slaapt hierdoor wellicht wat minder, maar het inslapen gaat beter en de kwaliteit van de slaap verbetert ook.

 

(2) De gemoedstoestand, waarin je vlak voor het inslapen verkeert, is van ontzettend groot belang voor een goede nachtrust. Dus ontspan je voordat je gaat slapen. Doe vlak voordat je gaat slapen iets waarvan je weet dat je er door tot rust komt. En dan geldt eigenlijk: hoe saaier, hoe beter. Voor de één is dat opruimen, voor de ander is dat een lekker warm bad of een boek lezen. Ga hiermee door totdat je je moe voelt en je al bijna wegzakt Met in bad gaan kan dat natuurlijk gevaarlijk zijn, maar als je niet al te moe in bad stapt en het daarna combineert met een boek of tijdschrift lezen in bed kan het juist heel goed werken. Ook ontspanningsoefeningen kunnen goed werken.

 

(3) Maak voor je zelf een avondritueel. Net als bij het naar bed brengen van je kinderen is het ook goed om zelf steeds dezelfde dingen te doen en dezelfde handelingen te verrichten voordat je gaat slapen. Veel mensen hebben van nature al een vrij regelmatig leefpatroon en door het patroon van die dagelijkse routine krijgen ze op een bepaald moment automatisch slaap. Voor anderen is het gaan slapen juist een worsteling, omdat ze weten dat ze de slaap niet gemakkelijk kunnen vatten. Een voorbeeld van een bedritueel is: drink een kop warme melk, leg je kleren klaar voor de volgende dag, ga naar de badkamer, kleed je om, stap in bed en lees een boek. Voer de handelingen steeds in dezelfde volgorde uit.

 


joyce_rosegrijs_staand_c

Wil je graag een thema-avond over opvoeden bijwonen?
Kijk dan in Joyce’ online Agenda voor een workshop, lezing of OpvoedParty bij jouw in de buurt.

Wil je Joyce graag uitnodigen om een thema-avond over opvoeden te geven?
Kijk dan hier voor mogelijke thema’s en/of neem contact met haar op.


 

vrouw_man_slapen_in_bed(4) Doe niet te veel licht aan in de slaapkamer en haal alles weg uit de slaapkamer wat je niet met rust associeert. Bijvoorbeeld rondslingerende kleren, voorwerpen die met het werk te maken hebben (bijv. mobiele telefoons, laptops).

 

(5) Luister naar rustgevende muziek.
Uit onderzoek blijkt dat mensen, die voor het slapengaan naar rustgevende muziek luisteren (mn. jazz of klassieke orkestmuziek) een duidelijke verbetering van hun slaap meldden waardoor ze ook overdag beter functioneerden. Als je het niet prettig vindt om naar rustgevende muziek te luisteren, dan kun je ook naar natuurgeluiden luisteren. Ook daar word je namelijk slaperiger van én die geluiden overstemmen andere omgevingsgeluiden, die je mogelijk uit je slaap houden.

 

(6) Sta iedere morgen op hetzelfde tijdstip op. Probeer uitslapen en middagdutjes te vermijden, zodat je ritme zo veel mogelijk hetzelfde is en je ’s avonds slaperig of moe genoeg bent.

 

(7) Maak gebruik van een ‘wake up light’. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen hun slaap als ‘kwalitatief beter’ beoordelen en minder last hebben van slaperigheid overdag als ’s ochtends de lichtsterkte geleidelijk toeneemt (in combinatie met een wekker).


En wat nou als je dan nog steeds niet kunt slapen…?

Mocht je deze stappen op een avond allemaal rustig uitgevoerd hebben en mocht je dan na 10-20 minuten nog niet in slaap gevallen zijn, dan is het beter om weer uit bed te stappen en iets anders te gaan doen. Kies dan geen enerverende, nuttige of plezierige activiteit uit, maar juist iets waar je (nog meer) van tot rust komt. Het is ook niet nodig om op de klok te kijken. Blijf overigens niet in je slaapkamer, maar ga naar een andere ruimte in huis. Je bed is namelijk alleen om te slapen (of voor de voorbereiding ervan) en niet voor andere activiteiten. Seks is natuurlijk de uitzondering, die de regel bevestigt. 😉 Ga pas terug naar bed als je je slaperig voelt.


meisje_huilend_uit_bedKrijg je vooral te weinig slaap omdat je kind moeite heeft met slapen en je daardoor min. 1x per nacht je bed uit moet? Dan zijn er gelukkig ook veel dingen die je kunt doen. Eén daarvan is om bijvoorbeeld met je partner af te spreken dat jij en je partner  om de nacht naar je kind te gaan, waardoor jullie dus (allebei) om de nacht kunnen doorslapen. Maar dat is natuurlijk alleen een tip om zelf tijdelijk beter om te kunnen gaan met het niet doorslapen van je kind, zodat je zelf ook nog wat kunt slapen.
Voor handige tips die ervoor zorgen dat je kind zelf beter doorslaapt, verwijs ik je graag naar dit artikel.

En dan nu jouw reactie en ideeën: hoe zorg jij ervoor dat je genoeg slaap krijgt? Krijg je voldoende slaap buiten de vakantieperiodes? Voel je je na de vakantie ook nog lekker uitgerust of eerder uitgeblust? Merk je dat jouw manier van reageren op je kind of je partner verandert als je minder geslapen hebt? En hoe ga je daarmee om? Met welke van de bovenstaande tips wil je het liefst direct aan de slag? Plaats je reactie hieronder.

 


Wil jij ook Joyce’ waardevolle opvoedtips ontvangen? tip_gezinHelemaal gratis en vrijblijvend. Klik dan hier.

Cadeau: Kort na je aanmelding van het e-zine ontvang je Joyce’ E-book ‘Nóg meer genieten van je kind – 5 x 5 OpvoedTips’ als cadeau. Dat is dus ook helemaal gratis en vrijblijvend. Je leest er hier meer over.


 

Wil je graag reageren op dit artikel? Dat mag!
Zet jouw reactie dan onder dit bericht. Houd het wel constructief, liefst in de vorm van ‘Tips & Tops’. Dankjewel voor je medewerking!
joyce_rosegrijs_staand_c
Heb je vragen over dit thema, wil je meer weten over het onderwerp of heb je een andere opvoedvraag? Neem dan contact met me op. Je vindt m’n contactgegevens hieronder.

Met vriendelijke groet,
Joyce Akse

 

http://www.aksecoaching.nl | info@aksecoaching.nl

© 2015-2019. Joyce Akse/Akse Coaching, alle rechten voorbehouden.
Geschreven door Joyce Akse van ‘Akse Coaching – Opvoedcoaching & Opvoedadvies’.

Klik hier voor je dagelijkse portie OpvoedInspiratie.
Lees ook andere artikelen van Joyce met waardevolle OpvoedTips:
– ‘Slapen voor gevorderden [2]: 6 dingen, die je beter NIET kunt doen, om beter in slaap te vallen
– ‘Uitslapen als je kinderen hebt…?’ – Zorg er in 3 stappen voor dat je kind langer slaapt.
– ‘Ga nou toch lekker slapen, liefje! – 5 tips om je kind te leren slapen.
– ‘Waarom huilt mijn kindje toch zo? Over: Hoe je huilen bij baby’s vermindert.
– ‘Doorbreek het taboe: Opvoeden is niet altijd leuk en makkelijk.
Klik hier voor meer waardevolle OpvoedTips van Joyce, bijv. over (niet) willen luisteren, slapen of eten ed.


Joyce maakte voor dit artikel gebruik van de volgende informatie:
– Hazarabedian, A. (2006). Goed slapen verandert je leven. Spectrum BV: Utrecht.
– Kwekel, W. (2013). Slaap. website ‘Hersenstichting Nederland’.
– ‘Intelligente mensen hebben één ding gemeen: ze blijven laat op’, NineForNews.nl.
– ‘Waarom is slapen belangrijk?’, website ‘Mens en Gezondheid’.

logo_akse_coaching_klein_nieuw

Ga (terug) naar de website van Akse Coaching: http://www.aksecoaching.nl.

 

2 gedachtes over “‘Slapen voor gevorderden [1]: 7 tips om makkelijker in slaap te vallen én meer te slapen’

  1. Ik heb altijd al veel problemen gehad met slapeloosheid. Het is vaak niet 1 tip die mij helpt, maar een combinatie van meerdere goede tips, zoals een gezonde voeding, een vast slaapritme en lichaamsbeweging.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s