Heb je het druk? Zet jezelf op je to do-lijstje.

kerst_vrouw_bij_boom_koffieBijzondere feestdagen, zoals kerst, Sinterklaas, Pasen, maar ook verjaardagen van gezinsleden ed. zijn steevast feestelijke dagen. Heerlijk om dan samen te zijn met de mensen die je lief hebt. Echter, de periode die aan zo’n fijne dag vooraf gaat, is er vaak één van stress. Voor al deze dagen is nl. toch enige mate van voorbereiding nodig, naast je gewone werkzaamheden, de zorg voor je gezin en het huishouden. Daardoor lijkt het ieder keer weer een race tegen de klok om alles toch weer voor die mooie feestdag in orde te hebben. Dat moet toch anders kunnen…?!

In dit artikel geef ik je 3 adviezen om jezelf in zo’n drukke periode niet voorbij te lopen en om voldoende energie te hebben om alle dingen te doen, die je graag wilt of moet doen.
Wil je graag praktische tips over het afhandelen van al je taken? Lees dan dit artikel.

1. Denk aan jezelf, dus zet jezelf op je ‘to do’-lijstje.
voeten_omhoog_in_grasIn periodes dat je het erg druk hebt, is het belangrijk om aan jezelf te denken. Je hebt er namelijk niks aan om maar door te razen zonder dat je eens even bijtankt. Reserveer dan ook een paar uurtjes of een avond per week helemaal voor jezelf (ja, dus ook in deze drukke periode!) en doe dan wat jij leuk vindt en waar jij je eigen batterij door oplaadt. Dat kan bijvoorbeeld door uitgebreid in bad te gaan, door rustig een boek of tijdschrift te lezen, door te gaan shoppen en iets moois voor jezelf te kopen, door yoga- / mindfulness-oefeningen te doen, door een dutje te doen. Het maakt niet uit wat je dan precies doet, als je er maar een fijn en uitgerust gevoel aan over houdt.


2. Zet anderen op je to do-lijstje.

kerstdinerHoud er rekening mee dat als je kinderen thuis (en wakker) zijn je minder gemakkelijk alle taken kunt doen, die je je had voorgenomen. Die taken kunnen dan langer duren of je komt er gewoon helemaal niet aan toe. Misschien is het dan ook juist beter om je to do-lijstje weg te leggen als je je kinderen om je heen hebt (waardoor je je kinderen ook beter je onverdeelde aandacht kunt geven) en om er pas weer mee aan de slag te gaan als je kinderen op school zijn of in bed liggen. Dat voorkomt enorm veel frustratie.
Sterker nog, plan juist extra tijd in om aan je kinderen en je partner te besteden. Je bent namelijk al zo druk bezig met alle voorbereidingen voor die feestelijke dagen, dat je je kinderen en partner bijna vergeet. En het is natuurlijk niet alleen belangrijk om het gezellig te hebben tijdens die dagen, maar ook de aanloop er naar toe mag gezellig zijn. Dat gaat een stuk beter als je bewust tijd aan elkaar besteedt.


joyce_grijs_aanjou_1
Maak je je zorgen over je kind (0-16 jaar) dat niet goed luistert, slaapt of eet? Of heb je een andere opvoedvraag, waar je graag een antwoord of oplossing voor wil?

Lees dan hier wat ik voor je kan doen om dat op te lossen.

Wil je eerst meer over mij en m’n bedrijf weten?
Lees dan hier meer over m’n achtergrond.


3. Zorg dat je voldoende energie hebt om alles te kunnen doen, dus leef gezond!
kerst_vrouw_ontspannenJuist in het najaar, wanneer alle verkoudheden en griepjes op de loer liggen (waardoor je alleen nog maar meer achter zou raken op alle taken die je graag wilde afmaken), is het belangrijk om ook lichamelijk goed voor je zelf te zorgen. Een bijkomend voordeel is dat, als je gezond leeft, je ook beter in je vel zit. Vaak heb je bij een gezonde leefstijl meer zelfvertrouwen en heb je meer energie om iedere ochtend aan een mooie dag te beginnen. Wat een gezonde leefstijl precies is, is niet exact vast te stellen; iedereen heeft namelijk een eigen gevoel van gezondheid. Wel vormen een gezonde voeding, voldoende beweging, rust en regelmaat de basis van een gezonde leefstijl.


joyce_rosegrijs_staand_c

Wil je graag een thema-avond over opvoeden bijwonen?
Kijk dan in Joyce’ online Agenda voor een workshop, lezing of OpvoedParty bij jouw in de buurt.

Wil je Joyce graag uitnodigen om een thema-avond over opvoeden te geven?
Kijk dan hier voor mogelijke thema’s en/of neem contact met haar op.


Een gezonde voeding levert de voedingsstoffen, die het lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Dat betekent overigens niet perse dat je minder zou moeten eten, maar juist om voor gezonde producten te kiezen, zoals groenten, fruit en volkoren brood.

Daarnaast hoort een dagelijkse dosis inspanning bij gezond leven. Probeer dagelijks ong. 30 minuten te bewegen. Dit kan door te (gaan) sporten en/of door actievere keuzes te maken, bijvoorbeeld de fiets nemen in plaats van de auto, de trap nemen in plaats van de lift.

Voor je lichaam is het belangrijk dat er een duidelijke regelmaat in je leefpatroon zit. Eet daarom zo veel mogelijk op vaste tijden en houdt een vast slaapritme aan. Voldoende rust en aandacht voor je lichaam komt een gezonde leefstijl alleen maar ten goede.

Om het lichaam optimaal te laten functioneren is voldoende slaap noodzakelijk. Je lichaam herstelt tijdens je slaap van fysieke bezigheden. Daarnaast verwerk je alle indrukken die je gedurende de dag hebt opgedaan. Tijdens de slaap wordt de kennis die je overdag hebt opgeslagen verwerkt; bij te weinig slaap vergeet je een deel van wat je geleerd hebt weer. Hoeveel slaap je per nacht nodig hebt om goed te functioneren verschilt per persoon, maar over het algemeen wordt een slaap van 6,5 tot 8 uur per nacht aangehouden voor voldoende nachtrust.

Wist je dat…:
– je door te veel alcohol te drinken voor het slapengaan je onrustiger slaapt en ’s nachts vaker wakker wordt…?
– cafeïnehoudende dranken (zoals koffie, zwarte thee en cola) of etenswaren (zoals chocolade) verstorend kunnen werken op je slaap…?
– als je laat op de avond veel eet en je maag erg vol is, je lichaam harder moet werken om het voedsel te verteren en je daardoor minder ontspannen slaapt…?


Wil jij ook Joyce’ waardevolle opvoedtips ontvangen? tip_gezinHelemaal gratis en vrijblijvend. Klik dan hier.

Cadeau: Kort na je aanmelding van het e-zine ontvang je Joyce’ E-book ‘Nóg meer genieten van je kind – 5 x 5 OpvoedTips’ als cadeau. Dat is dus ook helemaal gratis en vrijblijvend. Je leest er hier meer over.



Heb je het idee dat je met deze tips alleen nog maar minder tijd over houdt om aan je taken te besteden en wil je graag praktische tips over hoe je ermee aan de slag kunt?
Klik dan hier.
Als je wilt weten hoe je ‘In 5 stappen naar minder stress en positiever opvoeden’ wilt komen, klik dan hier.

Bekijk ook m’n video ‘Ouderschap & Opvoeden Zonder Stress: Kan dat wel?

Heb je het gevoel dat je ondanks deze tips nog steeds niet voldoende aan jezelf toekomt? Of vind je het lastig om met deze adviezen aan de slag te gaan? Neem dan contact met me op (joyce@aksecoaching.nl), zodat ik er voor kan zorgen dat ook jij grip krijgt op je drukke leven en je meer rust ervaart, waardoor je meer plezier krijgt in opvoeden én meer kunt genieten van je gezin.

joyce_rosegrijs_staand_cEn dan nu jouw reactie en ideeën: hoe krijg jij grip op jouw drukke bestaan? En hoe doe je dat specifiek in drukke periodes zoals de decembermaand? Wanneer ervaar jij eigenlijk dat gevoel van drukte, vooral in december of meer op andere momenten? En hoe ben je er tot nu toe mee omgegaan? Wat werkt voor jou goed? Met welke van de bovenstaande tips wil je het liefst direct aan de slag?

Met vriendelijke groet,
Joyce Akse

http://www.aksecoaching.nl | info@aksecoaching.nl

© 2014-2019. Joyce Akse/Akse Coaching, alle rechten voorbehouden.

Geschreven door Joyce Akse van ‘Akse Coaching – Opvoedcoaching & Opvoedadvies’.

Klik hier voor je dagelijkse portie OpvoedInspiratie op Facebook.

logo_akse_coaching_klein_nieuw=> Ga (terug) naar de website van Akse Coaching: www.aksecoaching.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s