Druk, druk, druk…? (Praktische adviezen over hoe je tijdens drukke periodes rust én overzicht houdt.)

vrouw_bank_moe_uitgeputSommige periodes in het jaar zijn voor haast iedereen extreem druk, denk maar aan de decembermaand of je voorbereiding op andere feest- en verjaardagen. Ook vlak voor de vakantie kan je gevoel van ‘het druk hebben’ en ‘nog veel willen doen’ een hoogtepunt bereiken. Hoewel ik me altijd erg op die periodes van grote gezelligheid, samenzijn én rust verheug, vrees ik ook steeds weer die enorme drukte, met alle stress die er dan helaas ook bij komt kijken. En hoe zeer ik me ook steeds voorneem om het nu eens anders aan te pakken door minder op m’n hals te halen, eerder te beginnen met alle voorbereidingen, beter te plannen ed. blijven die periodes toch gewoon ouderwets druk, druk, druk met stress, stress, stress…

vrouw_handeninhaar_drukEn dat betekent vaak ook dat ik – als ik het echt (te) druk heb – veel minder m’n lieve, aardige, gezellige ‘zelf’ ben. 😉 Voor m’n gevoel moet ik dan een heleboel dingen en heb ik minder tijd om eens rustig met de kindjes te spelen of om iets leuks met m’n gezin te ondernemen. Al die drukte gaat dus eigenlijk juist ten koste van m’n gezin. En dat allemaal om het op die ene verjaardag, 1e Paasdag, Pakjesavond ed. juist extra gezellig te hebben met z’n allen. Een beetje tegenstrijdig, vind je niet…? Dat moet toch anders kunnen! Vandaar dat ik je in dit artikel een aantal praktische adviezen wil geven om die voorbereidingsstress de baas te blijven.

In het artikel ‘Hoe ga je naar minder opvoedstress én positiever opvoeden?‘ gaf ik al aan dat het – om meer rust te ervaren in drukke periodes – belangrijk is om niet te veel van jezelf te verwachten, om positief & realistisch te denken, om minder te moeten & meer rust te nemen en om te herkennen wanneer of waardoor jij gestresst raakt. Daarnaast gaf ik aan om vooral ook aandacht aan jezelf te schenken. Als je namelijk voldoende aandacht aan jezelf schenkt, heb je meer energie om (positieve) aandacht aan anderen, zoals je kinderen en je partner, te schenken.


Hieronder lees je één belangrijk advies om van ‘te druk’ naar ‘meer rust’ te komen.
Het is een heel praktisch advies voor het afhandelen van alle dingen, die je wilt doen.
Lees daarna ook m’n artikel ‘Heb je het druk? Zet jezelf op je to do-lijstje.‘, zodat je meer energie hebt om alle dingen te doen die nou eenmaal toch moeten gebeuren.


Creëer overzicht: Maak een ‘to do’-lijstje.

Als je het gevoel hebt dat je het ontzettend druk hebt, dan is de kans groot dat je het overzicht van wat je allemaal moet of wil doen helemaal kwijt bent geraakt. Het is handig om dan even een pas op de plaats te maken. Trek hier zo’n 15-30 minuten voor uit. Pak pen en papier bij de hand en schrijf alles op wat je nog allemaal wilt doen (vóór de kerst, vóór oudjaarsavond etc.). Kortom, maak er een lijstje van.
Heb je alles opgeschreven wat je nu te binnen schoot? Ga dan verder met de volgende stappen, maar vergeet het lijstje niet aan te vullen als je weer een taak te binnen schiet.


Schrijf alle dingen zo specifiek mogelijk op
, dus niet ‘post afhandelen’, maar 1. post lezen, 2. post sorteren, 3. reageren op brieven, 4. rekeningen betalen, 5. reclamefolders bekijken etc.
Als je de lijst hebt gemaakt, maak er dan 3 kolommen naast. In kolom 1 zet je per item of het wel/niet belangrijk is, bijv. rekeningen betalen is belangrijk, maar reclamefolders bekijken in principe niet. In kolom 2 zet je per item of het nù (of in ieder geval op zeer korte termijn) moet gebeuren of dat het misschien wel op een ander moment kan (wel/niet dringend). In kolom 3 zet je wie de taak gaat uitvoeren: ben jij degene die perse een bepaalde taak moet doen of kan je partner dat misschien wel doen?


joyce_grijs_aanjou_1
Maak je je zorgen over je kind (0-16 jaar) dat niet goed luistert, slaapt of eet? Of heb je een andere opvoedvraag, waar je graag een antwoord of oplossing voor wil?

Lees dan hier wat ik voor je kan doen om dat op te lossen.

Wil je eerst meer over mij en m’n bedrijf weten?
Lees dan hier meer over m’n achtergrond.


 

vrouw_bank_moe_uitgeputAls je de lijst op deze manier hebt gemaakt, dan kun je verder gaan met plannen. Plan voor iedere dag een klein aantal taken (2-3 stuks) in en begin dan met de taken die belangrijk én dringend zijn.  Taken die je binnen 0-60 seconden kunt doen, doe je meteen. Van taken die wél dringend zijn maar niet zo belangrijk kun je je afvragen of jij degene bent die ze moet doen. Zo ja, handel ze dan zo snel mogelijk af; zo nee, laat ze door iemand anders doen. Van taken die misschien wel belangrijk zijn maar niet dringend, kun je je afvragen of je die perse op dat moment moet doen. Taken die niet belangrijk én niet dringend zijn, laat je nu helemaal liggen en komen (misschien!) na die mooie feestdag wel weer aan bod.


Probeer ook in te schatten hoeveel tijd je
per taak ongeveer kwijt bent (je kunt dus nog kolom 4 aan je to do-lijst toevoegen). En reken je niet rijk, maar juist arm: plan dus meer tijd in dan je verwacht, bijv. steeds 10 minuten extra. Er gebeurt namelijk vaak iets dat je niet voorzien had (bijv. iemand belt je op of er gaat iets mis) en nu kun je daar rustig in die extra tijd mee omgaan.


Heb je je to do-lijst gemaakt en de kolommen ingevuld?

Ga dan aan de slag met de taak die jij het meest belangrijk en dringend vindt. En als de taak helemaal klaar is: afstrepen maar!


joyce_rosegrijs_staand_c

Wil je graag een thema-avond over opvoeden bijwonen?
Kijk dan in Joyce’ online Agenda voor een workshop, lezing of OpvoedParty bij jouw in de buurt.

Wil je Joyce graag uitnodigen om een thema-avond over opvoeden te geven?
Kijk dan hier voor mogelijke thema’s en/of neem contact met haar op.



Als je je to do-lijst op deze manier aanpakt, merk je al gauw dat je het overzicht van alles wat je wil gaan doen terugkrijgt.
Al binnen een paar dagen heb je al veel taken van je lijstje uitgevoerd en afgehandeld. Zo krijg je langzaam maar zeker grip op je (gevoel van) drukte. En je doet er nog wat aan ook! Op deze manier wordt je hoofd vanzelf leger en krijg je steeds meer een tevreden gevoel over wat je al allemaal gedaan en afgehandeld hebt. Een heerlijk gevoel om straks te genieten van die mooie, gezellige feestdag!

vader_speelt_met_kinderen
Dit is dus een handige manier om inzicht te krijgen in welke taken je nog voor pakjesavond, de kerstdagen, oudjaarsavond, Pasen of je verjaardag moet doen. Maar dat niet alleen! Je weet nu ook welke taken je lekker kunt laten liggen tot na die speciale dag én je weet precies wanneer je tijd hebt voor de broodnodige ‘quality time’ met je zoon/dochter. Heerlijk toch!

Bekijk ook m’n video ‘Ouderschap & Opvoeden Zonder Stress: Kan dat wel?


En dan nu jouw reactie en ideeën:

Hoe krijg jij grip op jouw drukke bestaan? En hoe doe je dat specifiek in drukke periodes zoals de decembermaand? Wanneer ervaar jij eigenlijk dat gevoel van drukte, vooral in december of meer op andere momenten? En hoe ben je er tot nu toe mee omgegaan? Wat werkt voor jou goed? Met welke van de bovenstaande tips wil je het liefst direct aan de slag?
⇒ Je mag je reactie onder dit bericht plaatsen; je mag me ook een mailtje sturen (info@aksecoaching.nl). Zet dan de titel van dit artikel in de onderwerpregel.
Houd het wel constructief, liefst in de vorm van ‘Tips & Tops’. Dankjewel voor je medewerking!


Wil jij ook Joyce’ waardevolle opvoedtips ontvangen? tip_gezinHelemaal gratis en vrijblijvend. Klik dan hier.

Cadeau: Kort na je aanmelding van het e-zine ontvang je Joyce’ E-book ‘Nóg meer genieten van je kind – 5 x 5 OpvoedTips’ als cadeau. Dat is dus ook helemaal gratis en vrijblijvend. Je leest er hier meer over.



Heb je het gevoel dat je ondanks deze tips nog steeds niet op een fijne manier door drukke periodes heen komt
? Of vind je het lastig om met deze adviezen aan de slag te gaan? Neem dan contact met me op (joyce@aksecoaching.nl), zodat ik er voor kan zorgen dat ook jij grip krijgt op je drukke leven en je meer rust ervaart, waardoor je meer plezier krijgt in opvoeden én meer kunt genieten van je gezin.
joyce_rosegrijs_staand_c

Met vriendelijke groet,
Joyce Akse

http://www.aksecoaching.nl | info@aksecoaching.nl

© 2014-2019. Joyce Akse/Akse Coaching, alle rechten voorbehouden.
Geschreven door Joyce Akse van ‘Akse Coaching – Opvoedcoaching & Opvoedadvies’.

Klik hier voor je dagelijkse portie OpvoedInspiratie op Facebook.


Lees ook andere artikelen van Joyce met waardevolle opvoedtips: 

– De magie van Sinterklaas (over: Waarom je kind in Sinterklaas gelooft; of de kerstman, de Paashaas, sprookjes…).
Klik hier.
– Pakjesstress in de drukke Decembermaand [Joyce te gast bij L1mburg Centraal]. Klik hier.
– De decembermaand: Gezellig met het hele gezin en toch niet duur?!.
Klik hier.
– Hoe houd je het Sinterklaasfeest leuk, voor je kind én voor jezelf? (4 handige tips, 3 dringende vragen, 1 vrolijke aftelkalender).
Klik hier.
Klik hier voor meer waardevolle opvoedtips van Joyce, bijv. over (niet) willen luisteren, slapen of eten ed.


logo_akse_coaching_klein_nieuw

Ga (terug) naar de website van Akse Coaching: http://www.aksecoaching.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s