‘Aan tafel!’ (3): ‘Als je kind niet goed eet, hoe kun je dan het beste omgaan met zijn ongewenste (eet)gedrag?

jongen_geenzinineten2Deze post gaat over het stimuleren van gezelligheid aan tafel en het stimuleren van gezond eten. Het is een drieluik over het onderwerp: ‘Aan tafel’. De ‘3 belangrijke ingrediënten voor een goed opvoedrecept’ zijn:
1. Maak het gezellig aan tafel.
2. Geef aandacht aan het eetgedrag dat je graag wil zien.
3. Geef geen aandacht aan het eetgedrag dat je ongewenst vindt.

Deze post gaat over ‘ingrediënt nr. 3’:
(zie m’n blog voor ingrediënt 1 en ingrediënt 2)

Algemeen: Gezond eten is belangrijk voor lichamelijke gezondheid en voor cognitieve en sociale vaardigheden
Het eetpatroon van jeugdig Nederland is niet optimaal. Peilingen laten zien dat de samenstelling en hoeveelheid voeding van kinderen en jongeren niet altijd optimaal aansluit bij de lichamelijke behoeften. Voor alle leeftijdgroepen geldt dat ze onvoldoende groente, fruit, vis en vezels eten. Lichte tot matige eetproblemen komen voor bij 25-45% van de gezonde, normaal ontwikkelende jonge kinderen (JGZ-richtlijn Voeding en Gedrag).

Gezond eten heeft positieve gevolgen voor kinderen. Ze zijn minder vaak ziek, kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel. Ze hebben zelfs minder kans op hart- of vaatziektes als ze volwassen zijn. Gezond eten heeft dus niet alleen positieve gevolgen voor de lichamelijke gezondheid, maar ook voor sociale en cognitieve vaardigheden (Hartstichting).

Ouders hebben veel invloed op het eetgedrag van hun kinderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen gezonder eten als hun ouders geen ongezonde voedingsproducten in huis halen, hun kinderen aanmoedigen gevarieerd te eten en strikte voedingsregels toepassen (Sleddens, 2013).

Maar hoe moedig je je kind nou aan om gezond te eten? En hoe kun je het beste omgaan met ongewenst eetgedrag.

Geef geen aandacht aan het eetgedrag dat je ongewenst vindt
baby_knoeit_met_etenAls je kind opmerkingen maakt als ‘dat vind ik niet lekker’ of als het zijn/haar bord wegschuift of van tafel gooit, dan reageer je daar niet op (ook niet non-verbaal). Na een opmerking zeg je alleen kort ‘ok’ en in het geval van het bord raap je het gewoon op en zet je het weer in de buurt van je kind. Stel je er op in dat je ‘rondvliegend eten’ pas opruimt als iedereen van tafel is. Ga verder met het gesprek van je partner en/of je andere kinderen.
Dat is ontzettend moeilijk, want waarschijnlijk voel je je op dat moment boos of gefrustreerd. Houd je echt in.

Let op dat je je kind niet dwingt om toch iets te eten. Je geeft daardoor onbedoeld aandacht aan het moeilijk eten.
Uit onderzoek blijkt dat druk uitoefenen – en voedsel geven als beloning – leiden tot meer ongezond eetgedrag (Sleddens, 2013).

Kortom: eetgedrag dat jij ongewenst vindt, negeer je volkomen.

Verwacht in het begin geen wonderen. Je moeilijk etend kind zal door een nieuwe aanpak niet ineens het bord helemaal leeg eten. Soms denk je zelfs dat je nieuwe aanpak averechts werkt. Je kind weigert nu bijv. helemaal om te eten. Het is ook dan nog steeds belangrijk om geen aandacht te geven aan het niet of moeilijk eten. Je kind is namelijk gewend dat het een reactie van jou krijgt als het niet goed eet, maar die reactie komt nu niet. Het zal dus harder z’n best gaan doen om toch een reactie te krijgen. Als je door het geven van complimenten aan en positieve aandacht voor de goede eters duidelijk laat zien op welke manier je kinderen wel aandacht krijgen, dan zal je moeilijk etende kind dat na een tijdje ook gaan doen.


Online cursus ‘Stop de Strijd aan Tafel’
Vraag nu deze GRATIS online cursus aan en leer in 3 lessen de 10 belangrijkste ingrediënten én 15 praktische tips om je kind beter te laten eten. Je ontvangt o.a. 40 minuten aan videomateriaal met waardevolle informatie. Deze cursus is speciaal bedoeld voor ouders van een kind in de leeftijd van 1-12 jaar.
Aanvragen is eenvoudig: stuur een e-mail naar joyce@aksecoaching.nl en zet de naam van deze cursus in het onderwerp. Je ontvangt de cursus na korte tijd in je eigen mailbox.
Klik hier voor meer informatie over deze online cursus. fb_cursus_stop_de_strijd_aan_tafel


Lees aanvullend ook de andere posts over ‘Aan tafel’ (ingrediënt 1 en ingrediënt 2). Samen geven deze posts een completer beeld en voldoende handvaten om te starten de gezelligheid bij jou aan tafel te verhogen en je kind te stimuleren om gezond, gevarieerd en genoeg te eten.

En dan hoor ik nu graag jouw reactie en ideeën: Is jouw kind een makkelijke of moeilijke eter? Zitten jullie regelmatig samen aan tafel te eten? Hoe houd jij het gezellig aan tafel? Hoe heb jij jouw moeilijk etende kind aan het (gezonde) eten gekregen?

Wil je reageren op dit artikel of dit thema?
Zet je reactie dan onder dit artikel.

Wil je graag meer tips over leren luisteren en positief opvoeden?
Kom dan eens naar een lezing of workshop, die ik over dit thema houd. Klik hier om te zien wanneer de volgende thema-avond gepland staat en/of stuur een e-mail naar info@aksecoaching.nl om er een samen met mij te organiseren.

Het is natuurlijk ook mogelijk om ‘op maat’ adviezen te krijgen in een gesprek één-op-één; we plannen dan samen een kennismakingsgesprek (dat kan o.a. bij mij op kantoor of via Skype).

Ik hoop van harte dat je op basis van deze tips op een leuke manier aan de slag kunt met jouw manier van opvoeden én dat samen aan tafel eten rustiger én gezelliger zal verlopen. Ik wens jullie vele mooie maaltijden samen!

Met vriendelijke groet,
Joyce Akse

Naast deze tips stuurt Joyce maandelijks (nóg meer) praktische opvoedtips rond naar al haar abonnees. Haar abonnees ontvangen haar opvoedtips helemaal GRATIS én vrijblijvend. Als je je er nu via haar website voor aanmeldt, ontvang je ook Joyce’ GRATIS Mini E-boek ‘5×5 OpvoedTips – Nóg meer genieten van opvoeden’ bij; eveneens helemaal GRATIS én vrijblijvend.

logo_akse_coaching_klein_nieuwGa (terug) naar de website van Akse Coaching.

 

Referenties horend bij deze post:
– Hartstichting. (2013). Relatie tussen voeding, bewegen, overgewicht en leerprestaties: Een literatuuroverzicht (website).
– JGZ-richtlijn Voeding en Gedrag (website).
– Sleddens, E.F.C. (2013). Childhood overweight: The influence of parenting on children’s energy balance-related behavior. Universiteit Maastricht: Maastricht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s