‘Aan tafel!’ (2): ‘Hoe stimuleer je gewenst eetgedrag bij je kind?’

Deze blog gaat over het stimuleren van gezelligheid aan tafel en het stimuleren van gezond eten. Het is een drieluik over het onderwerp: ‘Aan tafel’. De ‘3 belangrijke ingrediënten voor een goed opvoedrecept’ zijn:
1. Maak het gezellig aan tafel
2. Geef aandacht aan het eetgedrag dat je graag wil zien
3. Geef geen aandacht aan het eetgedrag dat je ongewenst vindt.

Deze post gaat over ‘ingrediënt nr. 2’:
(zie m’n blog voor ingrediënt 1 en 3)

Algemeen: Gezond eten is belangrijk voor lichamelijke gezondheid en voor cognitieve en sociale vaardigheden
Het eetpatroon van jeugdig Nederland is niet optimaal. Peilingen laten zien dat de samenstelling en hoeveelheid voeding van kinderen en jongeren niet altijd optimaal aansluit bij de lichamelijke behoeften. Voor alle leeftijdgroepen geldt dat ze onvoldoende groente, fruit, vis en vezels eten. Lichte tot matige eetproblemen komen voor bij 25-45% van de gezonde, normaal ontwikkelende jonge kinderen (JGZ-richtlijn Voeding en Gedrag).

Gezond eten heeft positieve gevolgen voor kinderen. Ze zijn minder vaak ziek, kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel. Ze hebben zelfs minder kans op hart- of vaatziektes als ze volwassen zijn. Gezond eten heeft dus niet alleen positieve gevolgen voor de lichamelijke gezondheid, maar ook voor sociale en cognitieve vaardigheden (Hartstichting).

Ouders hebben veel invloed op het eetgedrag van hun kinderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen gezonder eten als hun ouders geen ongezonde voedingsproducten in huis halen, hun kinderen aanmoedigen gevarieerd te eten en strikte voedingsregels toepassen (Sleddens, 2013).

Maar hoe moedig je je kind nou aan om gezond te eten? En hoe stimuleer je gewenst eetgedrag?

Geef aandacht aan het eetgedrag dat je graag wil zien.
meisje_kokkie_groenteBereid de nieuwe eetgewoontes goed voor; doe het niet zo maar even tussendoor.
Start met het plannen van de maaltijden, plan ze een week vooruit. Ga in eerste instantie uit van één week, waarin je jezelf en je kind de tijd geeft om het eetgedrag van je moeilijk etende kind te verbeteren. Kies die week zorgvuldig uit: zorg ervoor dat het een normale week is, zonder al te veel veranderingen. Zorg er voor dat de maaltijden gezond zijn en o.a. veel groente bevatten.
Zorg er voor dat zowel jij als je partner de maaltijden met smaak opeten!
Het gaat er om dat jij en je partner het goede voorbeeld gaan geven en ‘netjes en zonder lange tanden’ jullie bord leegeten. Jullie gaan doen wat je graag wilt dat je kind doet.

Laat het moment waarop je wilt gaan eten niet te plotseling komen. Geef op tijd aan dat je bijna gaat eten, dus zeg: ‘over 5 min. gaan we eten’.  Zo weten kinderen niet alleen dat ze nog even hebben om verder te gaan waar ze mee bezig waren, maar ook dat het bijna afgelopen is. Evt. kun je dat één minuut, voordat je gaat eten, herhalen. Op het afgesproken moment zeg je dat jullie gaan eten. Je gaat zelf aan tafel zitten en begint met opscheppen en evt. zelf te eten; je partner doet hetzelfde. Wacht niet totdat iedereen aan tafel zit. Je hebt al heel duidelijk aangekondigd dat iedereen kan komen eten; herhaling is dan ook overbodig.

Geef je moeilijk etende kind een passende portie. Geef van alles een beetje, maar maak zijn/haar bord niet te vol; dat werkt ontmoedigend. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen aan tafel exact dezelfde maaltijd op zijn bord heeft; alleen de hoeveelheid is anders.

Zodra je moeilijk etende kind een hapje neemt (en doorslikt), geef je hem/haar meteen een compliment. Dat is vooral belangrijk bij kinderen die maar heel weinig of met veel moeite eten. Hang dan bij wijze van spreken direct (dus binnen 1 seconde na doorslikken) ‘de vlag uit’ als hij/zij een hap doorgeslikt heeft.


Online cursus ‘Stop de Strijd aan Tafel’
Vraag nu deze GRATIS online cursus aan en leer in 3 lessen de 10 belangrijkste ingrediënten én 15 praktische tips om je kind beter te laten eten. Je ontvangt o.a. 40 minuten aan videomateriaal met waardevolle informatie. Deze cursus is speciaal bedoeld voor ouders van een kind in de leeftijd van 1-12 jaar.
Aanvragen is eenvoudig: stuur een e-mail naar joyce@aksecoaching.nl en zet de naam van deze cursus in het onderwerp. Je ontvangt de cursus na korte tijd in je eigen mailbox.
Klik hier voor meer informatie over deze online cursus. fb_cursus_stop_de_strijd_aan_tafel


Geef de andere kinderen, die goed eten, aandacht door bijvoorbeeld een compliment te geven over hun (manier van) eten. Het effect van zo’n compliment is dat de anderen aan tafel ook graag zo’n compliment willen krijgen. Maak in dat compliment trouwens geen vergelijking met je moeilijk etende kind.

Zorg ervoor dat je kind alleen op vaste momenten eet. In ieder geval een ontbijt, lunch en avondeten en tussendoor hooguit 2-4 tussendoortjes. Als je kind bij een maaltijd maar weinig of niks heeft gegeten, is het belangrijk dat je dat niet met tussendoortjes inhaalt.

Verwacht in het begin geen wonderen. Je moeilijk etend kind zal door een nieuwe aanpak niet ineens het bord helemaal leeg eten. Soms denk je zelfs dat je nieuwe aanpak averechts werkt. Je kind weigert nu bijv. helemaal om te eten. Het is ook dan nog steeds belangrijk om geen aandacht te geven aan het niet of moeilijk eten. Je kind is namelijk gewend dat het een reactie van jou krijgt als het niet goed eet, maar die reactie komt nu niet. Het zal dus harder z’n best gaan doen om toch een reactie te krijgen. Als je door het geven van complimenten aan en positieve aandacht voor de goede eters duidelijk laat zien op welke manier je kinderen wel aandacht krijgen, dan zal je moeilijk etende kind dat na een tijdje ook gaan doen.

En dan nu jouw reactie en ideeën: Is jouw kind een makkelijke of moeilijke eter? Zitten jullie regelmatig samen aan tafel te eten? Hoe houd jij het gezellig aan tafel? Hoe heb jij jouw moeilijk etende kind aan het (gezonde) eten gekregen?

Met vriendelijke groet,
Joyce Akse

P.s.: Wil je meer opvoedtips ontvangen? Ga dan naar www.aksecoaching.nl en meld je aan voor mijn GRATIS Mini E-boek ‘5×5 OpvoedTips – Nóg meer genieten van opvoeden’ door – links in beeld – je (voor)naam en e-mailadres in te vullen. In dit e-boek staan opvoedtips over slapen, eten, ouderschap, luisteren en samen een band opbouwen.

Dr. Joyce Akse helpt ouders om (nóg) meer van hun kinderen te genieten. Het is als ouder ontzettend moeilijk om steeds consequent, geduldig en begripvol te zijn; voor je het weet ben je wéér aan het zeuren, dreigen of schreeuwen. Joyce heeft jarenlang bestudeerd hoe ouders en kinderen het beste tot hun recht komen en op welke manieren opvoeding effectief is én positief werkt. Kijk op haar website www.aksecoaching.nl voor meer informatie en/of meld je aan voor haar GRATIS E-boek. 

© 2014-2106. Joyce Akse/Akse Coaching, alle rechten voorbehouden. Geschreven door Joyce Akse van Akse Coaching – Opvoedcoaching & Opvoedadvies.

logo_akse_coaching_klein_nieuwGa nu (terug) naar de website van Akse Coaching: http://www.aksecoaching.nl.

Referenties horend bij deze post:
– Hartstichting. (2013). Relatie tussen voeding, bewegen, overgewicht en leerprestaties: Een literatuuroverzicht (website).
– JGZ-richtlijn Voeding en Gedrag (website).
– Sleddens, E.F.C. (2013). Childhood overweight: The influence of parenting on children’s energy balance-related behavior. Universiteit Maastricht: Maastricht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s