‘Aan tafel!’ (1) ‘Hoe maak je het weer gezellig aan tafel als je kind niet goed eet?’

gezin_lekkereten_aantafelDeze blog gaat over het stimuleren van gezelligheid aan tafel en het stimuleren van gezond eten. Het is een drieluik over het onderwerp: ‘Aan tafel’. De ‘3 belangrijke ingrediënten voor een goed opvoedrecept’ zijn:
1. Maak het gezellig aan tafel
2. Geef aandacht aan het eetgedrag dat je graag wil zien
3. Geef geen aandacht aan het eetgedrag dat je ongewenst vindt.

Deze post gaat over ‘ingrediënt nr. 1’:
(zie m’n blog voor de andere 2 ingrediënten)

Algemeen: Gezond eten is belangrijk voor lichamelijke gezondheid en voor cognitieve en sociale vaardigheden
Het eetpatroon van jeugdig Nederland is niet optimaal. Peilingen laten zien dat de samenstelling en hoeveelheid voeding van kinderen en jongeren niet altijd optimaal aansluit bij de lichamelijke behoeften. Voor alle leeftijdgroepen geldt dat ze onvoldoende groente, fruit, vis en vezels eten. Lichte tot matige eetproblemen komen voor bij 25-45% van de gezonde, normaal ontwikkelende jonge kinderen (JGZ-richtlijn Voeding en Gedrag).

Gezond eten heeft positieve gevolgen voor kinderen. Ze zijn minder vaak ziek, kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel. Ze hebben zelfs minder kans op hart- of vaatziektes als ze volwassen zijn. Gezond eten heeft dus niet alleen positieve gevolgen voor de lichamelijke gezondheid, maar ook voor sociale en cognitieve vaardigheden (Hartstichting).

Ouders hebben veel invloed op het eetgedrag van hun kinderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen gezonder eten als hun ouders geen ongezonde voedingsproducten in huis halen, hun kinderen aanmoedigen gevarieerd te eten en strikte voedingsregels toepassen (Sleddens, 2013).

Maar hoe moedig je je kind nou aan om gezond te eten? En hoe maak je het gezellig aan tafel?

Maak het gezellig aan tafel
baby_knoeit_met_etenHet is belangrijk om ervoor te zorgen dat het gezellig is aan tafel. Zorg ervoor dat jullie graag samen aan tafel zitten. Dat kun je als volgt aanpakken:

Eet min. 1x per dag met het hele gezin aan tafel. Eet niet voor de tv. Als kinderen voor de tv eten, eten ze onbewust en merken ze niet wanneer ze genoeg hebben (Haines et al., 2013). Ook mobiele telefoons, iPads en andere soortgelijke apparaten staan tijdens het eten uit. Hierdoor heb je veel meer aandacht voor elkaar en voor het eten.

Het is belangrijk om je kind bij de voorbereiding van de maaltijd te betrekken. Dat kan o.a. met het klaarmaken van de groente, wassen van de groente of aardappels of het dekken van de tafel.


Online cursus ‘Stop de Strijd aan Tafel’
Vraag nu deze GRATIS online cursus aan en leer in 3 lessen de 10 belangrijkste ingrediënten én 15 praktische tips om je kind beter te laten eten. Je ontvangt o.a. 40 minuten aan videomateriaal met waardevolle informatie. Deze cursus is speciaal bedoeld voor ouders van een kind in de leeftijd van 1-12 jaar.
Aanvragen is eenvoudig: stuur een e-mail naar joyce@aksecoaching.nl en zet de naam van deze cursus in het onderwerp. Je ontvangt de cursus na korte tijd in je eigen mailbox.
Klik hier voor meer informatie over deze online cursus. fb_cursus_stop_de_strijd_aan_tafel


Start net vóór het eten een gesprek over een vrolijk en luchtig onderwerp, waar jullie als gezin graag over praten. Je kunt ook een spelletje doen (bijv. ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ of laat iedereen om de beurt vertellen wat het allerleukste is dat ze die dag meegemaakt hebben etc.).

Jij en je partner vormen op dit gebied een team: zorg er samen voor dat het gezellig wordt en blijft. Als een kind even wat extra aandacht nodig heeft, dan geeft één van de ouders dat; de andere ouder gaat door met het gesprek.

Verwacht in het begin geen wonderen. Je moeilijk etend kind zal door een nieuwe aanpak niet ineens het bord helemaal leeg eten. Soms denk je zelfs dat je nieuwe aanpak averechts werkt. Je kind weigert nu bijv. helemaal om te eten. Het is ook dan nog steeds belangrijk om geen aandacht te geven aan het niet of moeilijk eten. Je kind is namelijk gewend dat het een reactie van jou krijgt als het niet goed eet, maar die reactie komt nu niet. Het zal dus harder z’n best gaan doen om toch een reactie te krijgen. Als je door het geven van complimenten aan en positieve aandacht voor de goede eters duidelijk laat zien op welke manier je kinderen wel aandacht krijgen, dan zal je moeilijk etende kind dat na een tijdje ook gaan doen.

En dan nu jouw reactie en ideeën: Is jouw kind een makkelijke of moeilijke eter? Zitten jullie regelmatig samen aan tafel te eten? Hoe houd jij het gezellig aan tafel? Hoe heb jij jouw moeilijk etende kind aan het (gezonde) eten gekregen?

Met vriendelijke groet,
Joyce Akse

P.s.: Wil je meer opvoedtips ontvangen? Klik dan hier en meld je aan voor mijn GRATIS Mini E-boek ‘5×5 OpvoedTips – Nóg meer genieten van opvoeden’ door – links in beeld – je (voor)naam en e-mailadres in te vullen. Dit e-boek staat opvoedtips over slapen, eten, ouderschap, leren luisteren en samen een band opbouwen.

Dr. Joyce Akse helpt ouders om (nóg) meer van hun kinderen te genieten. Het is als ouder ontzettend moeilijk om steeds consequent, geduldig en begripvol te zijn; voor je het weet ben je wéér aan het zeuren, dreigen of schreeuwen. Joyce heeft jarenlang bestudeerd hoe ouders en kinderen het beste tot hun recht komen en op welke manieren opvoeding effectief is én positief werkt. Kijk op haar website www.aksecoaching.nl voor meer informatie en/of meld je aan voor haar GRATIS Mini E-boek. 

© 2014-2016. Joyce Akse/Akse Coaching, alle rechten voorbehouden. Geschreven door Joyce Akse van Akse Coaching – Opvoedcoaching & Opvoedadvies.
logo_akse_coaching_klein_nieuw
Ga nu (terug) naar de website van Akse Coaching: http://www.aksecoaching.nl.

Referenties horend bij deze post:
– Hartstichting. (2013). Relatie tussen voeding, bewegen, overgewicht en leerprestaties: Een literatuuroverzicht (website).
– JGZ-richtlijn Voeding en Gedrag (website).
– Sleddens, E.F.C. (2013). Childhood overweight: The influence of parenting on children’s energy balance-related behavior. Universiteit Maastricht: Maastricht.

Een gedachte over “‘Aan tafel!’ (1) ‘Hoe maak je het weer gezellig aan tafel als je kind niet goed eet?’

  1. Pingback: ‘Zit nou toch NIET stil!’ – Over: Hoe je je kind stimuleert om meer te bewegen. | Akse Coaching

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s